De dodenspoorlijn - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van mariska gier - WaarBenJij.nu De dodenspoorlijn - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van mariska gier - WaarBenJij.nu

De dodenspoorlijn

Door: Niels en mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

28 Mei 2013 | Thailand, Kanchanaburi

Vanmorgen om 6:30 werden we door een minibus opgehaald bij het hotel. Samen met twee minibussen, 11 mensen totaal en een gids gingen we op weg naar een treinmarkt. Bij aankomst liepen we wat over de markt met allemaal lokaal voedsel. Het bijzondere aan deze markt was dat deze werd gehouden rond een spoorlijn. Voedsel stond gewoon op de spoorlijn uitgestalt en ook de zonneschermen stonden op de rails. Er werd flink handel gedreven. Toen ineens hoorden we een trein toetteren. Alle kraampjes werden afgebroken en het handelswaar van de rails gehaald. Allemaal net op tijd, want daar kwam de trein aan. Hij ging rakelings langs al de ingeklapte kraampjes. Nadat de trein was gepasseerd, werd alles weer uitgeklapt en het waar uitgestald. Een heel maf gezicht, geloof ons.

Daarna vertrokken we met zijn allen naar een treinstation, wat nog twee uur rijden was. Op het station kwam na een uur de trein. In de trein werden we bediend als in het vliegtuig. De rails waar we over reden is 60 jaar geleden aangelegd onder dwangarbeid, waarbij veel mensen zijn omgekomen, waaronder ook hollanders. We kwamen over een beroemde brug met de trein. Die was gebouwd van hout en zag er best eng uit. Vanuit de trein keek je zo de afgrond in.

Ook vandaag was weer een warme dag, schaduw is dan heerlijk. We keken uit naar een verfrissende regenbui. We waren blij dat we hoorden dat we met een boot gingen. We stapten met 9 man (2 bleven achter) in een longteaw boot. Met volle vaart, voeren we over de rivier, langs prachtige bergwanden. De omgeving was heel groen. Na een half uur zagen we onze drijvende huisjes steeds dichterbij komen.

We zijn bij aankomt eerst in een mon dorp wezen kijken. Daar hebben we oog in oog gestaan met olifanten en hebben we ze gevoerd. Daarna hebben we ons reddingsvest aangetrokken een sprongen we vanaf de vlonder van het huisje aan het begin, in het water. We hoevden niet te zwemmen, maar lieten ons meevoeren door de rivierstroom. Bij een van de laatste vlonders klommen we er weer uit. En toen barste de regen lis, heerlijk. We kregen geen genoeg van de rivier.

In de avond hadden we een heerlijk diner, samen met onze gezellige groep. Daarna een mooi dans gezien van de mon. Toen bij de vlonder die verlicht was met olielampjes, de dag nabesproken met elkaar. Wat kan dat leuk zijn: een huisje drijvend op het water, verlicht met olielampjes en geen electriciteit.

• 31 Mei 2013 - 08:28

Pa En Ma De Hoop:

Weer als eerste zoals je ziet, maar ik kijk er dan ook erg naar uit wat je allemaal schrijft..... wat een belevenis zeg, maar kijk svp wel uit, je maakt genoeg mee. Hartelijke groeten uit een zonovergoten, ja, ja, ijsselstein. pa en ma

• 31 Mei 2013 - 08:58

Sab En Sven:

Wat een bijzondere ervaringen. Wat spannend om deze markt mee te maken op de treinrails. En dat het net allemaal goed gaat. En de drijvende huisjes wat gaaf echt wat anders leuk. Geniet ervan x

• 31 Mei 2013 - 12:42

Kees & Lisa:

Leuk om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben daar :)
    Dat zal trouwens ook een bijzondere ervaring geweest zijn om die olifanten te voeren.
    Geniet er nog van en we horen de volgende ervaring wel weer ;)
    Groetjes

• 01 Juni 2013 - 13:35

Aart En Leonie:

Aan belevenissen geen gebrek! Het klinkt allemaal fantastisch en overweldigend. Geniet van alle mooie momenten en de prachtige natuur. Het is fijn om de verslagen te lezen en te weten dat het goed gaat met jullie.
    Enjoy!!!