Dag 11 vrijdag 3 augustus Myrkdalen - Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 11 vrijdag 3 augustus Myrkdalen - Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 11 vrijdag 3 augustus Myrkdalen - Bergen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

03 Augustus 2018 | Noorwegen, Bergen

Vanmorgen slapen we eerst wat uit en na het ontbijt besluiten we om de stad Bergen te bezoeken. Het is twee uur rijden naar Bergen toe. De weg ernaartoe is regenachtig en niet heel warm, toch blijft de omgeving waar we doorheen rijden mooi om te zien. Als we in Bergen aankomen parkeren we onze auto in een ondergrondse parkeertunnel. Vanaf de parkeertunnel is alles te voet te doen in de stad. We lopen als eerst naar de strandkeien waar we een hele hoop boten zien liggen. Er is op dit moment een evenement aan de gang en je kunt ook op de boten kijken als je dat wilt. We besluiten om een kijkje te nemen op een vissersboot. Vanaf het dek van de vissersboot hebben we een mooi uitzicht op de Bryggekade aan de overkant. Het levert een mooi plaatje op. De boten zijn aangekleed met vlaggetjes en zien er vrolijk uit. Het is gezellig druk in de stad met veel toeristen. Dan nemen we ook een kijkje op de andere dekken van het schip en ontmoeten we één van de vissers aan boord die ons een rondleiding geeft op het schip. Ze vertelt ons hoe het vissen in zijn werk gaat aan boord en laat ons de verschillende apparaten zien die ze gebruiken bij het binnenhalen van de vis en het verder vervoeren ervan. Na de rondleiding op de boot lopen we richting het vertrekstation voor de kabeltram floibanen. Het verbind het stadscentrum met de berg Floyen. De kabeltrambaan is 844 meter lang en vervoert mensen over een hoogteverschil van 302 meter. Bij het station kopen we een kaartje, nadat we in de rij hebben gestaan en sluiten vervolgens aan in de rij voor de floibanen. Er staan een hoop mensen te wachten, maar er gaan ook een hoop mensen tegelijk in de kabeltram.
Na een lange tijd wachten, staan we dan eindelijk vooraan bij de poortjes en hebben we het geluk dat we vooraan staan, zodat als we door de poortjes mogen we direct voorin kunnen stappen in de tram. De beste plekken zijn namelijk op het bankje voorin, daar kun je met precies drie personen zitten. Precies goed voor ons drietjes. Als de tram eraan komt stappen we in en zitten we op de eerste rij. We zien de stad steeds verder van bovenaf, tot we bovenaan staan. Boven is een groot platform waarvandaan je een mooi uitzicht over de stad hebt. Een mooi gezicht.

Na genoten te hebben van het uitzicht nemen we de kabeltram weer naar beneden. Ook nu zitten we weer op het beste plekkie. Dat regelen wij natuurlijk gewoon eventjes. ’s Middags wandelen we langs de Bryggekade met de oude houten gekleurde huizen. Na de sightseeing door de stad besluiten we een terrasje op te zoeken en drinken we een kopje koffie en Niels een biertje. Een stad bezoeken is natuurlijk niet geslaagd als er niet is geshopt, dus wij, de dames, maken de winkelstraten van Bergen onveilig en Niels neemt er nog één op het terras.

Aan het eind van de middag begint zelfs de zon door de wolken te prikken en begint de lucht langzaam een klein beetje open te trekken. Wij besluiten dat het mooi geweest is voor vandaag en zoeken onze auto weer op aan te beginnen aan de terugreis. Terwijl we aan het rijden zijn denken we na over het avondeten van vanavond. Maar dan herinneren we ons ineens dat op de heenweg langs een IKEA zijn gekomen. En wat is er nou Scandinaviërs dan eten bij de IKEA. Dus zodra we langs de IKEA rijden, stoppen we hier om te eten. Een lekker bordje Zweedse balletjes en een bordje met zalm voor Niels….