Dag 17 Donderdag 9 augustus Lillehammer – Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 17 Donderdag 9 augustus Lillehammer – Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 17 Donderdag 9 augustus Lillehammer – Oslo

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

09 Augustus 2018 | Noorwegen, Oslo

Rond 11 uur vanmorgen rijden we het stadscentrum van Oslo binnen en parkeren we onze auto in een parkeergarage bij het centraal station. Het is vandaag een mooie dag. De zon schijnt, de lucht is blauw en hier en daar een wolkje. We lopen eerst naar het toeristencentrum om daar een boekje met bezienswaardigheden en plattegrond te halen. Vervolgens gaan we lekker op de trappen, die naar het station leiden, zitten en maken we een plan voor de dag. Het is al aardig warm, een graad of 22 en dat om 11 uur ’s ochtends. Echt een zomers weertje. We wandelen eerst naar het opera gebouw dat aan het water, de oslofjord, is gebouwd. Het is een wit hoekig gebouw dat schuin tegen een heuvel aangebouwd is en waar een puntig hellend pad langs loopt. Het lijkt als een ijsberg uit het water op te duiken. De dakconstructie geeft, doordat het omhoog loopt, een panoramisch uitzicht op Oslo. Na het operagebouw, wandelen we naar de andere bezienswaardigheden. We lopen langs het Parlement, theater en het koninklijk paleis. Het paleis is omringt door een paleistuin en in deze tuin eten we onze lunch. Inmiddels is het nog warmer geworden en is het een graad of 25. Voor in de stad eigenlijk te warm, dus besluiten we om maar gewoon rustig aan te doen.

Na de lunch wandelen we naar een terrasje van het Hard Rock café en bestellen we een Liefmans en een biertje. Proost op het mooie weer en de mooie vakantie! We genieten van de zon en bestellen een flink bord met nacho’s die overdrenkt zijn met kaas en groentes. Heerlijk. Na een poosje wandelen we naar het winkelgebied, neemt Niels plaats op een terrasje en gaan de dames lekker shoppen. Ondanks dat alcohol hier in Noorwegen prijzig is, zo tussen de 8 en 10 euro per glas, mag het best af en toe een keertje. Na een aantal uurtjes shoppen, zoeken we Niels weer op het terras en wandelen we naar het stadspark om in de buurt van de fontein lekker in het gras te liggen.

Rond een uurtje of 5 gaan we uit eten bij het Hard Rock café en wandelen daarna naar onze auto. Met de auto is het vijf minuutjes rijden naar de plek waar onze boot van Stenaline klaarligt. Rond half 8 staan we op de boot en wandelen we naar onze hut. De dames maken zich klaar voor de wellness en vertrekken naar dek 9 waar de welness zich bevindt. We krijgen een badjas en handdoek, trekken ons badpak en bikini aan en lopen dan de sparuimte binnen. Er zijn twee ondiepe warme baden waar je heerlijk in kunt zitten. Er is een sauna en een koud dompelbad, er zijn verschillende belevingsdouches met kleur, geur en massagestralen, er is een stoomcabine en een bubbelbad buiten op het dek. Ook zijn er verschillende rustruimtes met heerlijke ligbanken en stoelen. Tussen de saunarondes en de zwembaden door drinken we een lekker smoothie en dan is het inmiddels al weer 10 uur. We besluiten dat het mooi geweest en kleden ons om, om vervolgens naar onze hut terug te keren. Niels komt ook weer terug naar de hut. Die is in de tussentijd op het bovendek geweest waar ze live muziek speelden. In onze hut drinken we blauwe wijn en dan besluiten we om in de bar verder te gaan drinken. Ook in een van de bars op de boot spelen ze live muziek. Hier ploffen we lekker neer op de banken en bestellen we een drankje. We sluiten onze vakantie goed af en dan lopen we terug naar onze hut om daar in slaap te vallen in ons bedje.