Dag 15 Dinsdag 7 augustus Geiranger - Trollstigen - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 15 Dinsdag 7 augustus Geiranger - Trollstigen - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 15 Dinsdag 7 augustus Geiranger - Trollstigen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

07 Augustus 2018 | Noorwegen, Geiranger

Als we vanmorgen wakker worden, worden we verrast door de zon. We eten ons ontbijt dan ook lekker op de veranda in de zon. Deze ochtend besluiten we om eerst gewoon eens even lekker rustig aan te doen, dus relaxen we wat in en nabij ons huisje. Om 12 uur moeten we het huisje verlaten en dus doen wij klokslag 12 uur onze sleutel door de brievenbus van de receptie. Met onze auto rijden we in twee minuten naar het centrum van het dorpje, waar we al die tijd op uit hebben gekeken vanuit ons huisje. Het is er druk, er liggen namelijk twee cruiseschepen en het lijkt alsof al die mensen uit de boot zijn gelaten. Overal vind je restaurantjes, kroegjes, terrasjes in de zon en toeristenwinkeltjes. Wij wandelen naar de boot. Als we aan komen lopen zien we wel honderden Japanners en Chinezen staan. Hier achteraan in de rij aansluiten en dan uiteindelijk tussen die hankiepankies op een kutplek moeten staan op de boot, zien we niet zo zitten. Dus we besluiten om het anders aan te pakken. We lopen de rij voorbij en lopen direct naar een personeelslid van de boot met de gastenlijst. Hij vertelt ons vooraan in de rij te gaan staan en een minuut later laat ik hem onze tickets op mijn mobiel zien, zoekt hij ons op op de gastenlijst en mogen we aan boord. De hele groep Japanners en Chinezen zijn we mooi te slim af geweest. We gaan een fjordcruise doen over de Geirangerfjord. Dit is een fjord die ook op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. De plek waar wij zaten was al fenomenaal mooi, maar de rest van de fjord is zeker niet minder mooi. We varen langs heel veel watervallen, echt heel veel. Overal waar we kijken, links, rechts. De een hoog en smal, de ander breed, steeds weer opnieuw een mooi schauwspel.

Het is heerlijk weer. Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw en hier en daar een wolkje aan de lucht. Prima weer voor zo’n mooie boottocht door de fjord. We zitten op het bovendek op een tuinstoel, waarvandaan we mooi zicht hebben op de fjord. We varen tot het einde van de Geirangerfjord en komen bij het plaatsje Hellesylt. Hier jumpen we even van de boot af om het dorpje in de wandelen waar een gigantische waterval te zien is, waarna we weer snel terugwandelen naar de boot om opnieuw te ‘boarden’. De man met de gastenlijst weet mijn naam nog en we kunnen direct doorlopen de boot op. De boottocht terug naar Geiranger is net zo adembenemend als de heenreis. Telkens blijft de natuur ons verbazen. Gigantische bergen, heel blauw water en dan die houten gekleurde huisjes die je af en toe verborgen ziet tegen de berghellingen aan.

Tegen een uurtje of 3 meren we weer aan met de boot in Geiranger en eten we een softijsje in de zon. Daarna stappen we in de auto op weg naar Trollstigen. De weg ernaartoe lijdt ons door een magische landschap. We verlaten het dal door een weg met haarspeldbochten de berg in te nemen. Eenmaal boven hebben we een gigantisch mooi uitzicht op het dal, dat is met geen woorden te beschrijven. Het landschap blijft ons betoveren. Gigantisch mooi, prachtig, betoverend.

Uiteindelijk gaan we steeds hoger de bergen in en komen we ook weer bergen met besneeuwde bergtoppen tegen. De weg lijkt getekend in het landschap door een kunstenaar, zo mooi. Soms doet het zelfs een beetje buitenaards aan. Uiteindelijk komen we aan bij Trollstigen, waarvandaan er een gebouwd pad loopt langs de berghelling waar je overheen kunt lopen om bij een uitzichtspunt te komen. Hier wandelen we naartoe. Vanaf hier hebben we goed zicht op de weg met de vele haarspeldbochten onder ons en het dal. De weg loopt stijl naar beneden en wordt door een waterval onderbroken. De weg is een plaatje om te zien. Even later rijden we met de auto deze weg naar beneden naar het dal om uiteindelijk uit te komen bij de camping waar we de sleutel van ons huisje krijgen.

Vanuit ons huisje met twee slaapkamers hebben we mooi uitzicht op de bergen om ons heen en de rivier die achter ons huisje wat lager stroomt. Naast ons huisje staat een picknicktafel. ’s Avonds eten we lekker buiten aan de picknicktafel en genieten we van de natuur om ons heen. Vervolgens steken we het kampvuur aan met het gratis hout wat je gewoon van de camping kunt halen. Lekker warm zitten we bij het kampvuur met een glas wijn, een biertje en wachten we op de duisternis die maar niet lijkt te beginnen. De lucht blijft gekleurd. Uiteindelijk besluiten we, ondanks dat het niet helemaal donker wordt, toch ons nestje maar op te zoeken, want de volgende dag willen we weer gaan hiken en dan moeten we natuurlijk wel weer fris en fruitig voor de dag komen.