13 juni, yellowstone national park - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu 13 juni, yellowstone national park - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

13 juni, yellowstone national park

Door: mariska en niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

13 Juni 2015 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Vannacht zijn we een aantal keer wakker geweest van de kou. Het lijkt wel of dat het vriest in de nacht, zo koud dat het is. We slapen onder een dun dekentje en het matras is omhult met een plastic beschermhoes, waar wij een laken omheen hebben gespannen. Het matras koelt ook af, net als de slaapkamer in de camper. Zodra de zon echter op is, wordt de camper verwarmt. Als we ´s morgens wakker worden beginnen we met een lange trui en een lange broek. Die ruilen we dan tegen de klok van 9 uur in voor een korte broek en een topje. En na 9 uur begint het pas echt warm te worden. Door de zachte wind die er staat, voelt het heel aangenaam. Het is een heel andere warmte dan wij in Nederland gewend zijn.

Na een lekker ontbijtje met pannenkoeken rijden we, vanuit onze camping in het park, langs het yellowstone lake verder naar beneden. Vandaag rijden we de zuidelijke loop in het park. Ook vandaag is het weer een stralende dag en is de lucht strakblauw. Bij het informatiecentrum van Old Faithfull parkeren we de auto. Bij dit informatiecentrum zijn de tijden te vinden, wanneer de bekendste geisers zullen uitbarsten. Ook is hier een heleboel info te lezen over de verschillende geisers in het park, warmwaterbronnen en alle andere natuurverschijnselen. Best interessant om te weten. Op het informatiebord lezen we dat de Old Faithfull geiser om 11:05 zal gaan uitbarsten. We besluiten om op tijd alvast naar de geiser te lopen, zodat we een goed plekje hebben, waarvandaan we de geiser kunnen zien. De geiser Old Faithful is namelijk trekpleister nummer 1 van het park. Het is de bekendste geiser van de wereld. Zijn erupties duren gemiddeld 2 tot 5 minuten en zijn superkrachtige straal gaat 30 tot 55 meter de hoogte in. Bij elke eruptie wordt er 14.000 tot 53.000 liter water van 100 graden de lucht in gespoten. De Old Faithful is altijd stipt op tijd. Zijn uitbarstingen kunnen tot op 10 minuten nauwkeurig worden voorspeld.

En dan, precies om 11:00 uur begint geiser te pruttelen. Er komt nog meer rook vrij en de stralen komen steeds iets hoger en dan begint de geiser het kokende water hoog de lucht in te spuiten. Daarbij komt een heleboel rook vrij. Een machtig gezicht om zoveel water uit een gat in de aarde omhoog te zien spuiten. Daarna is het tijd voor een kopje koffie en duiken we ff het campertje in om een bakkie te zetten. En dan zijn we klaar om de rest van de geisers en warmwaterbronnen te bekijken en beginnen we aan de wandeling. Dit keer komen we ook warmwaterbronnen tegen met prachtige kleuren aan de buitenkant. Zo bestaat de Morning glory pool uit een regenboog met kleuren. De kleuren van het water variëren van turkooisblauw tot smaragdgroen. Ook hier is het weer alsof we door een andere wereld aan het wandelen zijn. En telkens weer worden we verrast door de verschillende natuurelementen.

Vandaag staat in het teken van de geisers en warmwaterbronnen. Op verschillende plekken in het park maken we wandelingen. Het hoogtepunt is voor ons de Grand Prismatic Spring. Dat is de grootste warmwaterbron van het park en de op een na grootste ter wereld, met een diameter van bijna 100 meter! De naam van de warmwaterbron begrijp je als je er staat. Ze bestaat uit een bonte combinatie van kleuren; geel, rood, blauw en groen, met een onwerkelijke intensiteit. Ontzettend mooi. Eigenlijk te mooi om te kunnen beschrijven.

En dan rijden we richting het hart van de canyon van yellowstone. De canyon is maar liefst 32 kilometer lang en op het breedste punt 1,2 kilometer breed. Hier maken we een wandeling naar de Lower Falls. De lower fall, waterval, is maar liefst 94 meter hoog. De wandeling ernaartoe is gemakkelijk te doen. We dalen via een kronkelweg af naar de bovenkant van de waterval. De wandeling naar boven toe is een stuk zwaarder. De spieren in de benen worden op deze manier goed getraind. Maar het was de klim zeker waard.

We gaan ook nog even langs de upper fall en stoppen nog een aantal keer bij mooie uitkijkpunten over de canyon. En dan besluiten we om op berenjacht te gaan. We rijden richting de laagvlaktes en parkeren onze camper aan de kant van de weg. De campingstoeltjes klappen we uit, ik warm eventjes een warme maaltijd op en daar zitten we dan. Te wachten totdat de zon ondergaat en de beren tevoorschijn komen uit het bos, om wat te drinken bij de rivier.

Als de zon onder is, wordt het ook meteen een stuk frisser. We trekken daarom maar snel een lange broek en trui aan. Onze wachten is tot nu toe nog niet beloond. We zien allerlei andere dieren, waaronder bisons, die hier bijna overal te zien zijn. We rijden nog een stukje verder naar het noorden en proberen daar nog beren te vinden, maar helaas. Nu we naar ze op zoek gaan, vinden we ze niet. Gister hebben we er al 3 gezien, daar nemen we dan maar genoegen mee.

Terug op de camping steken we ons kampvuurtje aan en niet veel later duiken we ons holletje in.

• 17 Juni 2015 - 12:35

Pa En Ma De Hoop:

Klinkt weer allemaal erg indrukwekkend en spannend!!