Dag 9 Woensdag 1 aug Myrkdalen - Flam - Gudvangen - Reisverslag uit Vossevangen, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 9 Woensdag 1 aug Myrkdalen - Flam - Gudvangen - Reisverslag uit Vossevangen, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 9 Woensdag 1 aug Myrkdalen - Flam - Gudvangen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

01 Augustus 2018 | Noorwegen, Vossevangen

De wekker gaat deze morgen vroeg, want om half 8 deze morgen zal onze trein vertrekken vanaf het station in Flam. Vanaf ons huis is het ongeveer een uurtje rijden. De dag begint goed, want het zonnetje schijnt, met wat wolken hier en daar en een graad of 19. Net na 7 uur rijden we het plaatje Flam binnen. Het plaatsje zelf stelt niet heel veel voor. Een aantal huizen, een paar winkeltjes, restaurantjes en een ligplaats voor boten en een cruiseschip. Flam is vooral toeristisch vanwege de vertrekplek van de trein naar Myrdal. Iets voor half 8 mogen we dan de trein in en om half 8 verlaat de trein het station van Flam. We rijden door prachtige landschappen. De treinrit is 20 kilometer lang. Ze hebben er ook 20 jaar over gedaan om deze spoorlijn aan te leggen. Daarnaast passeren we tijdens de rit een hoop tunnels. In de bergen zien we regelmatig een waterval. Het is werkelijk een prachtige rit in de trein. Met de auto kun je hier niet komen. De trein maakt een stop bij de Kjosfossen waterval. Je kunt even snel uitstappen en foto’s maken, maar je moet snel zijn, want 5 minuten later vervolgt de trein zijn weg weer. Ongeveer een uur later komen we aan in Myrdal, dat 866 meter boven zeeniveau ligt. Myrdal zelf is niet erg bijzonder en we gaan dan verder ook niet uit de trein. Nog geen kwartier later vertrekt de trein weer en gaan we weer op weg naar Flam. De spoorlijn is een van de steilste trajecten ter wereld, met een stijging van 865 meter. Oorspronkelijk was deze lijn alleen aangelegd als verbinding voor de trein van Oslo naar Bergen, maar tegenwoordig is het voornamelijk een toeristische treinroute geworden en maken maar liefst een half miljoen mensen per jaar gebruik van deze trein. Rond kwart voor 10 rijden we het station van Flam weer binnen met de trein en wandelen we naar het eerste het beste terrasje in de zon. In de zon voelt het warm en genieten we van een lekker bakkie koffie. We moeten nog even wachten, maar om 11 uur zullen we met de boot gaan varen op de Naeroyfjord

Om 11 uur verlaat onze boot de aanlegplaats en worden we betoverd door het landschap om ons heen. De Naeroyfjord word omgeven door hoge bergen van maar liefst 1700 meter hoog. Het is een zijarm van de Sognefjord en het staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Dat het op de UNESCO werelderfgoedlijst staat begrijpen we nu we er varen. Wat een prachtige fjord is dit! De stralend blauwe lucht en de zon maken de bootreis helemaal fantastisch. Overal waar we kijken zien we watervallen van de bergen stromen en houten huisjes tegen de berghellingen gebouwd. Sommige bergen zijn immens hoog en het water is prachtig helder. Naarmate we verder varen wordt het wat meer bewolkt en begint het ook wat frisser te worden op de boot, maar de natuur wordt er niet minder mooi door. Twee uur later staan we aan de andere kant van de fjord in het plaatje Gudvangen. Vanaf hier nemen we een half uur later de bus terug naar Flam, want daar staat onze auto geparkeerd. De bus doet er ongeveer 20 minuten over en rijdt voornamelijk door tunnels, dwars door de bergen heen.