Dag 2 Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 2 Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 2 Stavanger

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

25 Juli 2018 | Noorwegen, Stavanger

Om 6 uur in de ochtend worden we gewekt door de stem van de kapitein. We worden vriendelijk verzocht om ons bed uit te stappen, ons aan te kleden en te zorgen dat we om half 7 in onze auto zitten. Om half 7 meert het schip aan en rijden we met de auto van het schip af. We zijn nu in Stavanger. We besluiten om direct naar het centrum te rijden van de stad. We parkeren de auto in een garage. Vanaf hier is het een korte wandeling naar het centrum. Het is nog rustig in de stad, maar dat is ook logisch zo vroeg in de ochtend. Het is bewolkt, maar we zien langzaam steeds meer blauw tussen de wolken verschijnen. We wandelen naar de Strandkeien waar mooie houten gekleurde gebouwen staan, waar restaurants en barretjes in gevestigd zijn. Het is er nu nog uitgestorven. We verkennen de stad, wandelen een aantal kilometer en dan vinden we in één van de winkelstraatjes een schattig klein bakkertje en besluiten we om hier te ontbijten. Op onze weg terug zien we een groot cruiseschip van Holland America Line. We wandelen naar de overkant van de kade richting het oude centrum van de stad. In het oude centrum staan bijna 200 houten huisjes met vrolijke bloembakken. De straatjes bestaan uit keistenen en zijn mooi onderhouden. Rond half 10 wandelen we terug naar de kade en stappen we aan boord van een schip. Om 10 uur varen we uit, verlaten we de haven van Stavanger en maken we een cruise over de Lysefjord. De naam betekent lichtfjord. De uitzichten vanaf de boot zijn werkelijk prachtig. Gigantische bergen aan beide zeiden van het water, zorgt ervoor dat je jezelf klein en nietig voelt. Na een tijdje varen komen we bij de Preikestolen. Dat is klif die 605 meter boven de Lysefjord uitsteekt. Vanaf onder vandaan ziet het er klein uit. Het is dat de kapitein van het schip ons er op attendeert, anders hadden we het zeker gemist. De Preikestolen zullen we morgen gaan beklimmen. Na nog een stop bij een mooie waterval, varen we weer terug naar de haven van Stavanger. De Lysefjord is wel 40 kilometer lang en sommige delen van bergen steken wel 1000 meter uit boven zeeniveau. Om 13 uur meren we weer aan in de haven en besluiten we om even langs te toeristeninfo te lopen om informatie in de winnen over de wandeling naar de preikestolen die we morgen willen maken. Daarna wandelen we door het oude centrum van de stad met de vele houten huisjes. Van het oude centrum wandelen we weer naar de strandkeien om daar bij één van de winkels iets te eten te kopen en dit heerlijk in de zon op te eten. De temperatuur is inmiddels gestegen naar 25 graden en de zon schijnt volop. De wolken zijn verdreven door de blauwe lucht en de stad doet ineens veel vrolijker aan dan in de ochtend, toen het nog bewolkt en grauw was. De terrasjes zitten nu vol met mensen en er is volop bedrijvigheid in de stad. De dames krijgen zin om te shoppen en Niels zit zich te verheugen op een biertje op het terras. Wij zijn de moeilijkste niet, dus Niels besluit plaats te nemen op een terras in de zon en besteld een biertje voor zichzelf en wij, de dames, wandelen naar de winkelstraten van Stavanger. Bijna 2 uur later zijn we klaar met winkelen en besluiten we om ook plaats te nemen op het terras. Inmiddels is het echt warm, dus een verkoelend drankje is wel welkom. Rond een uur of 6 verlaten we het terras en wandelen we naar een supermarkt om de eerste inkopen te doen. Boodschappen zijn duur in Noorwegen. Vergeleken met de prijzen in Nederland, zijn de meeste dingen hier 2 of 3 keer zo duur. Vooral verse groente en vlees zijn duur. Voor een pakje kipfilet van 750 gram betaal je hier gerust 13 euro, voor een pak hamburgers 9 euro en voor 6 appels betaal je 5 euro. Dat het duur zou zijn wisten we van tevoren, dus hier mogen we niet over klagen. Na de boodschappen lopen we terug naar onze auto, betalen we ons parkeerkaartje bij de garage voor maar 18 euro en rijden we naar ons appartement. Het appartement is vlakbij het centrum gelegen. Als we aankomen staat verhuurder van het appartement ons al op te wachten. We hebben het geboekt via Airbnb, dus dat betekent dat het door een privé eigenaar wordt verhuurd. In het appartement is alles aanwezig wat we nodig hebben de komende dagen. We hebben twee slaapkamers, een keuken, een badkamer en een prachtig uitzicht op de fjorden vanuit de ramen. We besluiten om niet al te laat naar bed te gaan vanavond, want de volgende ochtend om 4 uur zal de wekker gaan. We willen namelijk vroeg vertrekken naar de Preikestolen, zodat we de drukte een beetje voor zijn.

• 01 Augustus 2018 - 15:09

Gerda:

Komen er ook nog foto's bij de reisverslagen ?

Veel plezier nog in Noorwegen.