Dag 6 29 juli Toeristische autoroute vanuit Odda - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 6 29 juli Toeristische autoroute vanuit Odda - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 6 29 juli Toeristische autoroute vanuit Odda

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

29 Juli 2018 | Noorwegen, Odda

Voor vandaag hebben we besloten om een relax dag in te plannen en dus geen inspannende hikes te gaan doen. Ze hebben mooi weer voorspeld en we hebben zin om weer wat van de omgeving te zien, dus besluiten we om met de auto op pad te gaan en weer een toeristische route te gaan rijden. Ditmaal rijden we de route ‘Hardanger’. Vanuit Odda rijden we een aantal tunnels door om uiteindelijk bij Jondal uit te komen. Vanuit Jondal volgen we weg 550 richting Utne. De weg loopt door de bergen langs de Hardangerfjorden. De wegen zijn smal, telkens als er een tegenligger komt moeten we een uitwijkplaats opzoeken. De uitzichten zijn werkelijk prachtig te noemen. Het is vandaag wederom een schitterende dag met een helder blauwe lucht, hier en daar een wolkje en een zonnetje dat flink staat te schijnen. We rijden langs prachtige dorpjes, waarvan de huisjes tegen de hellingen aan zijn gebouwd en omgeven zijn door helder groene grasvelden. We rijden door een gebied van met veel boom- en wijngaarden. Iedere keer als we weer een bocht voorbij rijden, worden we weer betoverd door het landschap. Dit is echt een hele mooie route om te rijden met de auto, een echte aanrader voor iedereen die nog eens naar Noorwegen wil gaan. Rond het middaguur komen we aan in het plaatsje Utne. Vanaf hier zullen we de boot naar de overkant moeten nemen omdat de weg hier ophoudt doordat hij wordt onderbroken door een fjord. Als we aan komen rijden is de boot net vertrokken en zien we, op de vertrektijdentabel dat ophangt, dat de boot pas over 45 minuten weer komt. Omdat het middaguur is aangebroken besluiten we om hier aan een picknicktafel plaats te nemen en eten we hier onze boterham met een kopje koffie erbij. De tijd vliegt voorbij en dan komt de boot al aanvaren. Vervolgens rijden we aan boord en varen we naar de overkant en komen uit bij het plaatsje Kvanndal. Ook aan deze kant van de hardangerfjorden is de omgeving prachtig. Dan krijgen we weer zin in een kopje koffie en besluiten om de auto aan de kant van de weg te zetten en met uitzicht op de fjord, nemen we plaats op aan een picknicktafel. Ik besluit hier mijn laptop tevoorschijn te toveren en een aantal reisverhalen te schrijven. Ondertussen kunnen de lichaamsdelen weer lekker bijkleuren en genieten we van de aangename warmte. De hitte in Nederland zijn we ontvlucht. Hier is de temperatuur aangenaam. Een graadje of 25, prima te doen.

Na een tijdje vervolgen we onze weg weer. We rijden door tot het plaatsje Oystese en zien daar een mooi strand met uitzicht op de fjord en de mooie groene berghellingen met houten huizen erop. Een idyllisch gezicht. We besluiten om hier een stop te maken en leggen onze handdoeken op het strand. Het water is er kraakhelder. Het water in het ondiepe gedeelte ziet er lichtblauw uit. Het ziet er heel schoon uit. Het doet denken aan een strand in een tropisch land. Een paar uurtjes liggen we hier heerlijk te zonnen als we besluiten om onze weg te vervolgen. We rijden door naar de Steindalsfossen. Dat is een waterval waar je achterlangs kunt lopen zonder zeiknat te worden. Het is jammer dat het er zo druk is met toeristen, maar de waterval is prachtig om te zien. Na de waterval is het nog een korte rit naar Jondal, waarvandaan we weer met een veerboot naar de overkant varen.

’s Avonds eten we lekker in de tuin en borrelen we nog wat na, waarna we vervolgens onze nestjes opzoeken.