aurora 'noorderlicht' - Reisverslag uit Inari, Finland van mariska gier - WaarBenJij.nu aurora 'noorderlicht' - Reisverslag uit Inari, Finland van mariska gier - WaarBenJij.nu

aurora 'noorderlicht'

Door: mariska en niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

27 Februari 2016 | Finland, Inari

Vandaag begint de dag weer met een zonnetje. De lucht is strak blauw. Dat beloofd een mooie dag te worden vandaag en hopelijk bied dat goede vooruitzichten voor vanavond. Vanavond staat er namelijk het spotten van het noorderlicht op het programma. En dat kun je natuurlijk alleen maar zien als het helder is. De hele week hebben we het weerbericht gevolgd en de beste vooruitzichten zijn voor vanavond gegeven, dus laten we hopen dat het dit weer blijft tot en met vanavond.

Vandaag gaan we een hele dag skieeën. Het skigebied ligt op een kwartiertje lopen bij ons appartement vandaan. Er stopt een skibus voor onze deur, die je in vijf minuten naar het skigebied brengt. Omdat we nog moeten wachten op de bus, besluiten we om maar gewoon te gaan wandelen. Een kwartiertje later staan we bij de pistes, huren we al het materiaal en ploffen we even later in de eerste stoeltjeslift de berg op.

We skieeën de ene na de andere afdaling. Af en toe pauzeren we in het restaurant voor een lekkere warme kop chocolademelk. En dan ontdekken we ineens, op één van de afdalingen een tipitent. We besluiten om er eens heen te skieeën en een kijkje te gaan nemen. We trekken onze skies uit, zetten deze tegen de tipitent en openen de deuren van de houten tipitent. Binnen brand een lekker warm vuurtje. Hier warmen we onszelf even lekker op. Een privé tipitent....

De rest van de dag skieeën we nog wat pistes af en dan gaan we rond 5 uur weer terug naar ons appartement, zodat we daar vervolgens weer lekker in de sauna kunnen om ons op te warmen. Ondertussen maken we een paar pizza's klaar en kunnen we aanvallen. Rond half 8 wandelen we naar het kantoor, waarvandaan de excursie zal starten.

Ook ditmaal krijgen we een thermo overall aan over onze eigen kleding heen. Als we lekker dik zijn ingepakt stappen we samen met nog een aantal andere mensen in de bus. Deze bus zal ons naar een plek brengen ver weg van de lampen van een stad. Op deze manier kunnen we hopelijk het noorderlicht beter waarnemen. Als we instappen in de bus hebben we er een hard hoofd in. Het is inmiddels bewolkt. En we weten dat er met bewolking niets te zien is. Maar de gidsen geven ons moed. Zij vertellen ons dat het weer best kan veranderen. Het zou zomaar kunnen zijn dat het noordwaards minder of helemaal niet bewolkt is.

We rijden en rijden, steeds noordelijker. We doezelen een beetje weg in de bus. Met de thermo overal aan, is het best aangenaam (misschien wel een beetje te) En dan ineens roept de gids dat we naar buiten moeten kijken. Het noorderlicht is te zien. Als we naar buiten kijken, door de ramen van de bus, zien we inderdaad iets oplichten in de bus. Het is niet erg fel en je moet goed kijken wil je iets zien, maar inderdaad, het noorderlicht is te zien. En dan, als we goed kijken zien we ook sterren aan de hemel staan. Dat betekent dat het hier helder is! Wat een geluk.

Even later stopt de bus aan de kant van de weg. We stappen uit en als we naar de sterrenhemel kijken, lijkt het alsof we ons bevinden te midden van een kristallen bol. Het zijn er wel duizenden, niet te tellen hoeveel. De ene ster schijnt nog helderder dan de andere ster. Hoe mooi dit is, is eigenlijk niet in woorden uit te leggen. Dit moet je gewoon zien en ervaren met eigen ogen. Maar dan begint er ineens iets op te lichten aan de hemel. Een geel/groen/witachtige waas begint te dansen in de lucht. Het noorderlicht, oftewel aurora borealis!

Wow! Wat is dit gaaf! Het lijkt alsof je kijkt naar een lichtshow, maar dit gewoon een natuurverschijnsel. Het is een soort gordijn wat op en neer beweegt aan de hemel. Op dit moment bevinden we ons ruim 300 kilometer boven de poolcirkel, waar het noorderlicht waargenomen kan worden.
Wat is eigenlijk het noorderlicht?
Vanuit onze zon worden voortdurend elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geslingerd, de zonnewind genaamd. Dit gebeurt met een snelheid van gemiddeld 400km/sec, maar kan variëren tussen 250 en 2.500km/sec. Een klein deel van deze deeltjes zal na een reis van ongeveer 150 miljoen kilometer onze aarde bereiken.
Wanneer deze geladen deeltjes vervolgens in onze atmosfeer botsen met zuurstofatomen en stikstofmoleculen, worden er lichtdeeltjes gegenereerd. Bij voldoende botsingen aan de nachtzijde van de aarde kunnen we dit uitgezonden licht met het blote oog waarnemen.

Na poosje stappen we weer in de bus om vervolgens verder naar het noorden te rijden en een plekje aan het meer te zoeken. Even later wordt de bus geparkeerd en staat er ook hier weer een tipitent, dit maal een open tent, voor ons klaar. Er wordt een lekker vuurtje gemaakt, waar vervolgens koffie en thee mee warm gemaakt wordt. Ook krijgen we een lekker bakje soep en warme juice.

Terwijl we onze soep staan te eten begint het noorderlicht weer aan de hemel te verschijnen. We zien lichtgroenige lichtstralen over de hemel dansen. Het is een wonderlijk schouwspel. Het is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Op camera kun je de beelden vastleggen, maar omdat het noorderlicht voortdurend beweegt, kun je helaas niet zien hoe mooi de lichtstralen over de hemel dansen. Het is magisch.

Stel jezelf voor; we staan op een groot meer, dat volledig bedekt is met een dikke laag sneeuw. Onze benen zijn tot halverwege onze knieeën bedolven onder de sneeuw. Om ons heen zien we tegen de sterrenhemel, waar miljoenen sterren staan te fonkelen, naaldbomen staan, die duidelijk zichtbaar worden als het schouwspel van het noorderlicht zich tegen de hemel afspeelt. De lichtstralen dansen over de sterrenhemel.
Geweldig. Dit is een ervaring voor het leven. Dit moet je gewoon eens in je leven hebben gezien.....

• 29 Februari 2016 - 19:53

Gerda:

Wow het noorderlicht is echt gaaf...!!!