6 juni, Yosemite National Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu 6 juni, Yosemite National Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

6 juni, Yosemite National Park

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

06 Juni 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

En dan begint de duisternis eindelijk plaats te maken voor het licht. Het is net 5 uur in de ochtend en eigenlijk ben ik dat bed inmiddels wel een beetje zat. De vrachtwagens draaien nog steeds stationair. Het is gelukkig wel wat afgekoeld in de slaapkamer. Ook Niels is wakker geworden. ´Zullen we anders alvast gaan rijden?´ vraag ik hem. ‘Rijden? Hoe laat is het? Weet je dat wel zeker?’ Dus besluiten we om toch nog maar even te gaan slapen en waarempel val ook ik spontaan in slaap. Twee uur later gaat de wekker af. Het is 7 uur in de ochtend en we gaan voor de eerste keer een lekker ontbijtje klaar maken. Op het gasfornuis bakken we een lekker eitje. We eten daarbij een lekker broodje met nutella pasta. Hoe kan het ook anders met Niels aan boord. We missen alleen de hagelslag. Die kun je hier nergens vinden.

Na het ontbijt kleden we ons aan en stellen we het navigatiesysteem in. Vandaag rijden we naar Yosemite National Park. Het is een paar uur rijden. Terwijl we onderweg zijn naar het park, komen we een camping tegen. Daar gaan we even een kijkje nemen. Er zijn geen campingbeheerders aanwezig. Er liggen wel enveloppen waar je je gegevens op in kunt vullen en kunt betalen voor een plekje op de camping. We besluiten om eerst maar eens te gaan vragen hoe dit werkt en dus lopen we de camping op en spreken we een man aan die al op de camping staat. Het is een Amerikaanse man en voor we het weten zijn we in een gezellig gesprek verwikkeld. Dan gaan we toch maar verder rijden, want anders zitten we straks de hele dag hier op de camping. Ook gezellig, maar we willen ook wel wat zien natuurlijk.

En dan rijden we tegen de ingangspoort van Yosemite National Park aan. We kopen daar een jaarkaart, zodat we straks gemakkelijk alle parken op kunnen rijden en geen entrees meer hoeven te betalen. Het is een betoverende omgeving waar we doorheen rijden. De zon schijnt flink, het is warm en de lucht is strakblauw. We rijden langs een rivier die vol ligt met stenen en rotsblokken, wat zorgt voor stroomversnellingen en watervalletjes. We zijn omringt door hele hoge grijze rotsachtige bergen. Op de bergen groeien her en daar verspreid bomen, wat zorgt voor wat groen. Heel apart hoe zo’n boom kan groeien, ten eerste op zo’n hoogte en ten tweede aan zo’n kale rots. De weg is nogal bochtig en we gaan steeds verder de bergen in. En dan zetten we de auto aan de kant van de weg en wandelen we naar een waterval. Machtig gezicht hoe zo’n waterstroom van de berg af klettert.

We vervolgen onze weg en rijden richting een tunnel. Maar voordat we de tunnel inrijden, stoppen we. We parkeren onze camper en lopen dan naar het uitzichtspunt. Dit uitzicht word ook wel de tunnelview genoemd. En waarom dat zo is, wordt ons nu duidelijk. Het lijkt alsof je door een tunnel kijkt. In de verte zien we mooie bergen en een mooi bos. Het is adembenemend. We rijden door naar Glacier Point. Een weg die ons hoog de bergen in leidt. Heel hoog de bergen in leidt. De weg bestaat uit alleen maar bochten en sommigen zijn zo scherp dat we op moeten passen met tegenliggers. De camper moet er flink aan trekken om ons boven te krijgen, maar natuurlijk laat het campertje ons niet in de steek. En dan als we bijna halverwege de weg naar boven zijn, begint het te regenen. Regen? Dat hadden we toch niet besteld? Maar dat komt natuurlijk omdat we hoog in de bergen rijden. Het wordt ook steeds frisser. Eenmaal helemaal boven, regent het inmiddels flink. Maar wij laten ons niet kennen. We zijn niet voor niets helemaal naar boven gereden. En dus trekken we onze jassen aan, een lange broek en nemen we een paraplu mee. En dan komen we bij het uitkijkpunt. Het ziet er mooi uit. Door de regen is het niet volledig helder, al hoewel we in de verte wel de zon zien schijnen. We kunnen vanaf dit punt goed de vallei in kijken En we zien vanaf hier ook de half dome. Een machtige berg die regelmatig word beklommen door geoefende klimmers. Nadat we genoten hebben van het uitzicht, lopen we terug naar onze camper. Het is tijd voor een lekker kopje koffie. Dat is een van de vele pluspunten van een camper. Als het regent zit je lekker droog, heb je de ruimte binnen en hoef je geen dure koffie langs de kant van de weg te kopen.

Dit is genieten geblazen. Hier bovenop de berg heb ik eindelijk weer bereik met mijn telefoon en schakel ik even snel het internet in om het telefoonnummer van de camping op te zoeken, die we als laatst tegenkwamen voordat we in park in reden. Deze camping was het meest dichtbij en dus bel ik om te vragen of ze een plekje voor ons hebben en dat hebben ze. We regelen direct de betaling via de telefoon en we zijn nu zeker van een plekje als we vanavond het park uitrijden.

Vandaag vinden we het wel lekker om een beetje op tijd op de camping te zijn en dus besluiten we om na de koffie richting de camping te rijden. We vullen het adres in op de tomtom en zien dat het nog vijf kwartier rijden is vanaf hier. We zijn de regen hier in de bergen wel een beetje zat en zoeken liever weer de warmte en de zon op.

Vijf kwartier later rijden we het terrein op van Indian Flat RV. We melden ons bij het kantoortje en daar wordt ons verteld welke plek op de camping van ons is. Op de plek sluiten we de camper aan op water en elektriciteit. Vanaf nu kunnen we onze elektrische apparatuur weer opladen en de airco in de camper gebruiken. We besluiten om een rondje over de camping te lopen en zien dat er zelfs een overdekt zwembad is met een jacuzzi en een buitenzwembad. Toch fijn om te weten dat je daar over beschikt. Dan lopen we langs een wat ouder Frans stel en maken met hun een praatje. Zij hebben de rondreis er al bijna op zitten.

’s Avonds koken we een lekkere maaltijd en schrijf ik een reisverslag van de dag. Omdat we al even geen internet hebben, duurt het waarschijnlijk even voordat het verhaal online staat.
We duiken lekker op tijd ons bed en gaan op deze rustige camping een berenacht maken.

• 09 Juni 2015 - 06:46

Pa En Ma De Hoop:

Hakkie takkige fijn om wat te lezen over jullie, fijn dat het zo goed gaat. Want vergeet niet dat je als thuisblijvers hele visioenen krijgt als je even niets hoort. Geen internet verbinding zou je niet zo gauw linken met een reis door Amerika! Veel plezier en goede reis.

• 09 Juni 2015 - 07:37

Leonie:

Ha Maris en Niels!

Wat geniet ik zeg van al die verhalen. Een vakantie om noooooit meer te vergeten, lijkt me!! Enjoy samen van al het moois dat Amerika te bieden heeft.
    Liefs, Leonie