5 juni, camper halen - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu 5 juni, camper halen - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

5 juni, camper halen

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

05 Juni 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag is de dag aangebroken dat we onze camper mogen gaan halen. De steden gaan we achter ons laten. Gister hebben we van de camperverhuurder gehoord dat we de camper om 15:00 uur mogen halen.

In de ochtend besluiten we om op Union Square een terrasje te pakken. Het is vandaag warm weer. Het zonnetje schijnt en er staat in tegenstelling tot de vorige dagen weinig wind. Even later wandelen we naar Chinatown en daar besluit ik om naar de kapper te gaan. Ik laat een flink stuk van mijn haar af knippen. Ff een nieuwe frisse look, voordat onze reis met de camper begint. We wandelen nog wat door Chinatown en maken er een relaxte ochtend van.

Aan het eind van de ochtend lopen we terug naar ons hotel. Onze bagage halen we uit de bagageopslag en bij de receptie vragen wat de goedkoopste manier is om bij de camperverhuurder in Newark te komen. Met de taxi zouden de kosten uitkomen op 100 tot 120 euro. Dat vinden we toch iets te veel van het goede. De man achter de receptie vertelt ons dat we naar het treinstation, een klein stukje bij het hotel vandaan moeten gaan. Daarvandaan moeten we de trein naar Tremont nemen en vanaf daar met de taxi naar het verhuurbedrijf.

En dat doen we. We laten een taxi bestellen om ons naar het treinstation te laten brengen. Vijf minuten later staat de taxi voor de deur van het hotel. We laden de koffers in de taxi en vertrekken. Onderweg naar het treinstation, zijn we blij dat we een taxi hebben genomen en niet zijn gaan lopen. Met allemaal koffers heuvel op en heuvel af, is niet echt prettig te noemen. Als we bij het station aankomen sjouwen we, de inmiddels vrij zware koffers, van de lange trap af. Omdat aan de kant waar wij stonden de roltrap het niet deed. Maar eenmaal beneden aangekomen, bleek er aan de andere kant een wel werkende roltrap te zijn. Ag, goed voor de armspieren laten we maar denken.
Op het station, dat zich onder de grond bevind, proberen we een kaartje te kopen bij een automaat. Dit gaat alleen iets anders dan dat wij gewend zijn. Je toets niet de plaats in waar je naartoe wilt, maar je typt het geldbedrag in dat je reis gaat kosten. Zelf komen we hier niet uit, dus vragen we hulp aan iemand die ook in de rij staat te wachten. Gelukkig is ook deze Amerikaanse mevrouw zo aardig om ons te helpen.

En dan gaan we richting de trein. We moeten ongeveer 20 minuten wachten en dan komt onze trein eraan. We zitten bijna een uur in de trein. We rijden deels ondergrond en deels bovengronds. Maar een uur later staan we op het station in Fremont. Onze buikjes rommelen inmiddels wel, dus een lekkere hap gaat er wel in. Dat zullen ze toch zeker wel hebben op het station?
Maar wat denk je? Bij dit station natuurlijk niet. En in de wijde omgeving is ook niks eetbaars te zien. Dus besluiten we om maar direct naar de wachtende taxi’s te lopen. Eén van de chauffeurs komt direct naar ons toe en laad onze koffers in de achterbak. We vragen de beste man of hij in de buurt iets eetbaars weet en brengt ons bij Jack in de Box. Hier bestellen we even snel twee burgertjes en dan laten we ons afzetten bij het verhuurbedrijf.

Het camperverhuurbedrijf staat vol met campers. Logisch natuurlijk. Buiten in het zonnetje eten we onze burger en dan lopen we naar binnen om ons te melden bij de balie. We ondertekenen wat formulieren, betalen borg en overige kosten en worden dan in een kamertje gebracht om naar een instructievideo over de camper te gaan kijken. De film is in het Nederlands beschikbaar en dus kunnen we alles prima volgen.

In de film wordt uitgelegd hoe alle apparaten werken, hoe je de camper kunt aansluiten op elektriciteit, hoe je de watertank kunt legen enzovoort. Best belangrijk om hier even goed op te letten.

Na de film mogen we buiten in het zonnetje nog even wachten totdat er iemand beschikbaar is die ons de laatste rondleiding in de camper gaat geven. En dan is het tijd. Een man komt ons halen en brengt ons naar onze camper. Wat een bakbeest is de camper die we hebben gehuurd. Misschien had het ook een maatje kleiner gekund? De camper is maar liefst 9 meter lang, 3 meter breed en 3 meter hoog. We hebben achter in de camper een slaapkamer met een groot tweepersoonsbed met naast beide zijdes een smalle kast, net als boven het bed. Je kunt nog om het bed heen lopen en je kunt de slaapkamer afsluiten door middel van een gordijn. Naast de slaapkamer bevindt zich de douche. Daar tegenover vinden we de wc met badmeubel en spiegel. Daarnaast vinden we de keuken. In de keuken hebben we een spoelbak, gasfornuis en een magnetron. Daar tegenover is de koelkast met daarboven de vriezer te vinden. We zijn inmiddels halverwege de camper gelopen. We komen nu bij de 3 persoonszitbank met daar tegenover de eethoek. Boven de zitbank en eethoek zijn ook kasten om spullen in op te bergen. En dan komen we bij de bestuurderscabine. Deze is luxe ingericht. Boven de bestuurderscabine is nog een tweepersoonsbed te vinden. Dit is voor ons extra opbergruimte. Ow en we hebben natuurlijk airconditioning in de camper. Nadat we van de man een korte rondleiding hebben gekregen en we alle vragen hebben gesteld die we nog hadden, krijgen we de sleutel in handen en is de camper van ons.

Daar staan we dan. En daar staat ons huis op wielen. We laden ons koffers in de camper en dan kan het avontuur eindelijk beginnen. Het loopt inmiddels tegen 5 uur. Eerst rijden we naar een supermarkt. Hier slaan we een flinke voorraad eten en drinken, handdoeken en dergelijke in. Ook kopen we een navigatiesysteem, zodat we onze weg straks zonder zoeken kunnen vinden.
Een uur later is de koelkast gevuld, de kasten gevuld en is het tijd om te vertrekken. We hebben nog geen overnachting geboekt, dus zullen vanavond op zoek moeten gaan naar een camping.

En daar rijden we dan. Voor het eerst de snelweg op met ons huisje op wielen. We besluiten om een uurtje te gaan rijden richting Yosemite National park en dan op zoek te gaan naar een camping. Via het navigatiesysteem zoeken we een camping op. Het lijkt op het navigatiesysteem niet ver weg, maar in werkelijkheid is het nog een eindje rijden. Als we eraan komen, hebben we niet het idee dat dit een camping is die geschikt is voor ons. Het ziet er meer uit, dat er allemaal mensen staan die er een vast plekje hebben. Dus zoeken we een nieuwe camping. En weer rijden we een stuk een andere kant op. Maar dit blijkt geen camping te zijn, maar een bedrijf waar je campers kunt kopen. Oeps, het navigatiesysteem moeten we dus niet altijd geloven. Tsja, en wat nu? We besluiten om via het internet op zoek te gaan naar een camping. We vinden er één en bellen deze op om te vragen of ze nog plek hebben. En plek hebben ze, maar wat die man allemaal nog meer te vertellen heeft, versta ik niet helemaal. Als we het adres intoetsen op het navigatiesysteem blijkt het nog meer dan een uur rijden te zijn. En dat terwijl ik in de buurt had gezocht. Inmiddels wordt het ook steeds donkerder en weten we niet waar we verstandig aan doen. We rijden op binnenwegen, door de bergen. Niet echt ideaal om te rijden als het donker is, en al helemaal niet als je voor het eerst met een camper rijdt.

Dus nemen we het besluit om bij een groot wagenpark langs de snelweg af te slaan. Op het terrein zijn allemaal fastfoodketens gevestigd en er is een groot parkeerterrein voor vrachtwagens. Hier parkeren we onze camper. Eerst gaan we even snel een hapje eten. En dat doen we natuurlijk niet door zelf te koken, maar gewoon even naar het restaurant te lopen wat zich tegenover onze camper bevindt. Toch best handig eigenlijk deze plek. Na het eten beginnen we met het uitpakken van onze koffers. Alle kleding en andere spullen bergen we op in de kasten en dan maken we ons klaar voor de nacht. Het bed maken we op en dan duiken we er voor het eerst in.

Beide zijn we moe. Maar slapen gaat bij mij niet lukken. Op de achtergrond hoor ik meerdere vrachtwagens stationair draaien. Dit zorgt echter voor een hels kabaal. Die beste mannetjes en vrouwtjes chauffeurs, willen natuurlijk heerlijk genieten van hun airco in de wagen en alle andere elektrische apparatuur. Tsja, als de chauffeurs maar een goede nachtrust hebben he? Daarnaast staan we onder een lantaarnpaal geparkeerd en is het best een beetje aan de warme kant in de camper. Niels heeft geen probleem om in slaap te komen, een echte Hoopie. Want die slapen overal. Maar het wordt nog gekker met het geluid als er ook een vrachtwagen pal naast ons komt staan. Ag, waarom ook niet? Slapen lukt nu toch niet meer.

Morgen toch maar op zoek naar een camping denk ik…

• 09 Juni 2015 - 06:54

Pa En Ma De Hoop:

Ja jongens als jullie morgen een vers blaadje sla tussen je burger wilt hebben moet de airco van de vrachtwagen blijven draaien!! Ben benieuwd naar je Amerikaanse coupe Mariska!! Welterusten voor morgen. Ha. Haa