Rainy Monday - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu Rainy Monday - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

Rainy Monday

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

01 Juni 2015 | Verenigde Staten, New York

Wakker worden en beseffen dat je in New York bent, is heerlijk. Het weekend is over en de New Yorker gaat weer aan het werk. Als we vanmorgen bij de Starbucks een koffie bestellen, staat het dan ook vol met mensen die naar hun werk gaan. Op straat is het nog drukker dan dat het in het weekend was. Het ongeduldige getoeter van de auto's en taxi's lijkt nog heviger. Overal waar je kijkt op straat zie je gele taxi's rijden. Op elk kruispunt staat een agent het verkeer te regelen, ondanks dat er ook gewoon stoplichten staan. We gaan op in de massa en lopen naar het metrostation. Het metrosysteem begrijpen we nog niet helemaal. We stappen eerst in een verkeerde metro. Het blijkt een express te zijn, die ons station voorbij rijdt. Oeps. Dus nemen we de metro weer terug. Na wat gehannes, komen we uiteindelijk op de plek waar we willen zijn: Wall Street. Wall Street werd oorspronkelijk de waalstraat of wal straat genoemd. Er werd een wal gebouwd door de Nederlanders om de indianen, maar ook Engelsen en Fransen buiten de Nederlandse vestigingsplaats te houden. Dit is een van de verklaringen waar de naam; Wall Street, vandaan komt. Nadat Nieuw-Amsterdam werd overgedragen aan de Engelsen, werd de naam veranderd in Wall Street. Het is nu het centrum van het financiële district. Hier staat onder andere de beurs van New York.

Ondertussen is het flink gaan regenen. En met flink, bedoel ik dat het lijkt of alle kranen weer zijn opgedraaid. We besluiten om onder een gebouw te schuilen en te wachten tot het wat minder hard regent. Na een tijdje, gaan we gewapend met onze paraplu op weg naar Battery Park. Hier nemen we de ferry naar Gouvenoers Island. Van 1776 tot 1966 was het eiland een legerplaats voor het Amerikaanse leger. Vanaf 1966 tot 1996 diende het eiland als kustwachtstation. Op dit eiland maken we een wandeling en genieten we van de rust. Aan de overkant zien we Manhattan met al zijn wolkenkrabbers. In de verte horen we het getoeter van de taxi's en auto's, horen we de sirenes van de politie en brandweer. Maar hoe verder we het eiland oplopen, hoe rustiger het word. Na een paar uur nemen we de ferry terug en nemen we de metro naar Fifth Avenue. Die lopen we af en dan komen we op een hoek van een straat. Hierop staat het Flatiron Building. Dit is een hoefijzervormige wolkenkrabber. Een mooi gebouw om te zien.

Even later lopen we door Chinatown. Het lijkt ook net of we in China zijn. Overal lopen Chinezen, hangen Chinese uithangborden en zijn Chinese restaurants en winkels. De Chinezen zijn hier opdringerig. Ze willen je graag hun winkel inlokken en er zijn tientallen Chinezen die op straat horloges en en andere namaakrommel verkoopt vanuit een handtasje. Als dit niet illegaal is, dan weet ik het ook niet meer. Vanuit Chinatown, belanden we in Little Italy. Deze wijk doet netter aan dan Chinea town, de mensen zijn er vriendelijker en het straatbeeld is er anders. Kenmerkend aan Little Italy zijn de gebouwen met brandtrappen aan de buitenkant. In deze wijk zijn volop pizzaria's, Italianen en Italiaanse winkels te vinden. We duiken een Italiaanse zaak binnen en bestellen daar een koffie en een biertje. Terwijl we genieten van het uitzicht op de mensen op straat, maken we plannen voor de rest van de middag.

We besluiten om terug te gaan naar het hotel en een duik te nemen in het zwembad. Even lekker ontspannen. Na het zwembad, nemen we een douche en kleden we ons mooi aan voor vanavond. Vanavond gaan we in style afsluiten. Vanuit het hotel nemen we een taxi naar Rockefeller Center. Daar aangekomen vertellen ze ons dat het niet de moeite waard is om naar boven te gaan, omdat er geen uitzicht is. Het is te bewolkt. We hebben alleen al wel kaartjes gekocht via het internet en hebben niet meer de mogelijkheid om een andere keer terug te gaan. We vragen daarom ons geld terug. Bij hoge uitzondering krijgen we dit. Thanks, voor de man achter de receptie, die ons zo geweldig heeft geholpen.

Dan besluiten we om een hapje te gaan eten op de 65ste verdieping van het gebouw. We zijn chick gekleed en voldoen aan de dresscode. Het gebouw ziet er sjiek uit van binnen. Alles glimpt en de mensen die er lopen zijn allemaal gekleed in pak. We worden naar een lift begeleid zonder knoppen. Er wordt vanaf buitenaf ingesteld, dat we naar de 65ste verdieping willen. Daar aangekomen worden we opgewacht door een hostess. Zij begeleid ons naar een tafeltje. We zitten nu in de wolken. Het uitzicht is voornamelijk wit. Bij het openen van de menukaart beginnen onze ogen te rollen. Wat zullen we nemen? Een flesje champagne van 2500 euro? Of een cocktail van 65 euro? Tsja, das lastig kiezen. We besluiten voor de champagne van 24 euro per glas te gaan en bestellen een bord met kroketjes en kip. Het is een soort fingerfood. Voor 9 mini krokketjes betaal je maar liefst 18 dollar. Geen geld toch? We zitten voor dat geld wel poepie chick tussen de rijke New Yorkers. De champagne smaakt voortreffelijk, alsook het eten. Het is het geld zeker waard.

Op Times Square bestellen we een koffie met een taartje en dan gaan we terug naar ons hotel. Het loopt alweer tegen 12 uur en besluiten om daarom ook maar meteen te gaan slapen. Morgenochtend vroeg pakken we de koffers wel in.

• 02 Juni 2015 - 21:33

Pa En Ma De Hoop:

laat me raden, kroketjes met kip, en dan zeker nog zonder mostert voor die prijs..... Ha, ha, lachen man...