Gospel on Sunday - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu Gospel on Sunday - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

Gospel on Sunday

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

31 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

Tuut, tuut. tuut.... Daar gaat onze wekker. Het is 7 uur in de ochtend en het is tijd om op te staan. Het is een zonnige zondagochtend. We nemen een douche op de gang en kleden ons netjes aan voor de kerk. Schuin tegenover ons hotel, scoren we een koffie en een broodje. Gewapend met ons ontbijt lopen we onze straat uit en lopen twee blokken verder.

Misschien leuk om te weten: Op dit moment zitten we op het eiland Manhattan. Dit eiland is in 1626 door de Nederlanders gekocht voor 60 gulden. De hoofdstad werd Nieuw Amsterdam genoemd. New York bestaat uit 5 eilanden. Manhattan is het kloppende hart van de stad. Het eiland is 21,5 km lang en 3,7 km breed. Je weg vinden door New York is niet moeilijk. Eigenlijk bestaat het hele eiland uit vierkante blokken. De straten die van noord naar zuid lopen hebben een naam met avenue. En de straten die van oost naar west lopen zijn genummerd of hebben een letter. We zijn nu onderweg naar Lexington Avenue en moeten bij de 48th street zijn. Wij zitten op 47th street, dus we lopen 1 straat omhoog. Als je eenmaal doorhebt hoe het stratenplan in elkaar zit, is het heel eenvoudig om je weg te vinden door Manhattan. In totaal zijn er zijstraten van avenues. Aan de hand van de straatnummers weet je hoeveel blokken je moet lopen.

Bij de Starbucks staat al een man op ons te wachten. Hij neemt ons mee de wijk Harlem in. Nadat we eerst nog wat andere toeristen hebben opgehaald bij hotels, rijden we richting de wijk Harlem. De wijk ligt in upper manhattan, dus we rijden een stuk naar boven toe. Het is een van de beruchtste wijken van New York. Afgezien van de gangsters in Harlem, is het ook een wijk die bekend staat om zijn levendige en onstuimige culturele bloei tijdens de twintigste eeuw. Zo bezoeken we onder andere het Apollo Theater, waar Micheal Jackson ooit heeft opgetreden. Als we door de wijk rijden zien we veel verschillen. Er staan mooie grote huizen met trappetjes naar boven, die naar de deur leiden. Vooral dit soort huizen kenmerkt deze wijk. Verder zien we huizen met brandtrappen aan de buitenzijde en zien we heel veel kerken. Na een aantal stops en wandelingen door de wijk, komen we bij de kerk waar we een dienst gaan meemaken. In de kerk zijn voornamelijk zwarte mensen, op de toeristen na dan. Iets na elven stapt een donkere man met een zwart pak het podium op. 'Halleluja!! Let's sing for de Lord' En dat gebeurt. De man staat te swingen op het podium en zingt het ene na het andere gospellied. De mensen in de kerk swingen mee op de muziek. Er zijn mensen die dansen en klappen. Er wordt op de piano gespeeld en op het drumstel. Je wordt gewoon spontaan vrolijk door de muziek. Even later stappen de vrouwelijke koorleden binnen. Nu gaat het helemaal los. Het ene na het andere koorlid, uit zijn geloof nog meer door te dansen. Sommigen zingen overdreven luid en zingen alsof hun leven ervan afhangt. Even later stappen dan de 'dansers' binnen. Gekleed in een wit gewaad, met wijd uitlopende mouwen, voeren zij met elkaar een dans op. Daarna zingen ze, wordt er gebeden en nog meer gedanst. Het is bijzonder om te zien hoe deze mensen hun geloof belijden.

Na de kerkdienst worden we gedropt in de stad en wandelen we naar het Empire State Building. De zon is flink aan het schijnen en het voelt een beetje benauwend. Het lijkt of er wat in de lucht hangt. Aangekomen bij het Empire State Building strekken we onze nek om naar de bovenkant van het gebouw te kijken. Het gebouw is in totaal 381 meter hoog en daarmee het een na hoogste gebouw. De toren heeft 102 verdiepingen. We besluiten om een te kijkje te nemen in het gebouw. Binnen kom je in een mooie hal met een schitterend plafond. Omdat we New York al vanuit de helicopter hebben gezien, besluiten we om niet naar bovenste verdieping te gaan. Daarna zoeken we wat winkels op en gaan we heerlijk shoppen. Onderweg naar het Empire State Building kwamen we een heleboel politie en brandweer tegen. De zijstraten van de Avenue zijn bijna allemaal afgesloten. We vroegen ons af wat er aan de hand was. Maar nu zien we ineens wat er is gebeurd. We kijken een zijstraat in en zien daar een kraan op zijn zij liggen. Omdat het zo warm is, maken we het plan om in ons hotel een paar handdoeken te gaan halen en naar Central Park te gaan.

Maar dan, als we ons hotel weer uitstappen, gepakt met onze handdoek in de rugtas, vallen de regendruppels naar beneden. Het mooie weer is voorbij. We wijzigen onze plannen. De handdoeken wisselen we in voor een paraplu. Gewapend met een paraplu wandelen we naar de dichstbijzijnde metrostation. We nemen een metro naar de Brooklyn Bridge. Maar als we met de roltrap boven komen, zien we dat de regen met bakken uit de hemel valt. Wat een verschil met een uur eerder. Ons zeiknat laten regenen hebben we niet zoveel zin in, dus houden we een taxi aan en laten we ons afzetten bij Century 21. Dat is een bekende outletstore, waar ze merkkleding en accessoires verkopen met kortingen die kunnen oplopen tot 70%. We scoren hier beide leuke kleding en ik word verliefd op een tas van tommy hillfiger.

Als de winkel om 20:00 uur sluit, wandelen we met al onze aankopen de Mac donalds binnen. Nadat we een lekkkere burger hebben gegeten gaan we terug naar ons hotel en duiken we lekker op tijd ons bedje in. Voordat we gaan slapen zetten we nog even de televisie aan. En wat zien we daar? Het nieuws van vandaag: een omgevallen kraan in New York, raakt een gebouw, waardoor een airco van het gebouw valt. Het nieuws is zelfs wereldnieuws....