Dag 13 Zondag 5 augustus Myrkdalen – Olden - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 13 Zondag 5 augustus Myrkdalen – Olden - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 13 Zondag 5 augustus Myrkdalen – Olden

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

05 Augustus 2018 | Noorwegen, Stryn

Vandaag pakken we alle tassen weer in, want het tijd om weer naar het volgende stekkie te gaan. De auto laden we weer vol met onze bagage en dan is het tijd om ons paleisje uit te zwaaien. We gaan op weg naar het plaatsje Olden. Om hier te komen hebben we gekozen om een toeristische route te rijden. De toeristische route begint in het plaatsje Balestrand. Vanuit het plaatsje Myrkdalen rijden we eerst een stuk verder naar het noorden tot op een gegeven moment de weg onderbroken wordt door een fjord en we dus met een veerboot moeten overvaren. Bij Vangsnes komen we met ons autootje aanrijden bij de opstelplaats voor de veerboot en gebaart een mevrouwtje van de veerboot ons dat we door kunnen rijden en aan boord kunnen betalen. Zo braaf als dat we zijn, rijden we de auto de veerboot op en zetten we de motor uit. We wachten braaf in onze auto, maar niemand die meer op onze auto let. De meeste mensen hebben betaald voordat ze de veerboot op gingen bij de het mevrouwtje. Dan besluiten we dat een gratis tochtje met de veerboot helemaal geen slecht idee is en stappen wij uit ons autootje en wandelen we naar het bovendek, waarvandaan we een mooi uitzicht hebben op de omgeving van de Sognefjord. Overtochten zijn verschillend van prijs, maar kan varieëeren van 125 NOK tot 200 NOK of soms nog wel meer. De prijs is euro’s is ongeveer gedeeld door 10. We meren eerst aan in Hella, waar een gedeelte van de auto’s en vrachtauto’s zijn weg weer vervolgt. Wij willen echter aan de andere kant van de fjord uitkomen en dus rijden we de auto van de veerboot af, draaien we de wagen en rijden we er vervolgens weer op om vervolgens te varen naar Dragsvik. Dat is vlakbij Balestrand, waar de toeristische route ‘Gaularfjellet’ begint.

Het weer in Noorwegen kan zomaar omslaan. We vertrokken met droog weer, maar nu we van de boot afrijden, is het weer ineens regenachtig. Soms kan het weer hier zelfs achter iedere berg anders zijn. Als het aan de ene kant van de berg bewolkt is, kan aan de andere kant van de berg de zon schijnen. Als de zon schijnt kan het warm zijn, maar zonder zon en een beetje hoogteverschil kan ervoor zorgen dat de temperatuur ineens gigantisch daalt waardoor het weer fris is. Hier in Noorwegen moet je dus op alle weertypes zijn voorbereid.

Van Dragsvik rijden we naar Utsikten waar een mooi uitzichtspunt is over de omgeving. Het uitzichtspunt is gemaakt van een puntig stuk beton dat omhoog loopt en dat in een punt loopt. Het uitzichtspunt balanceert bovenop een rots en steeds daardoor uit vanaf de berg, waardoor je een mooi zicht hebt op het dal en de slingerende weg de bergen in. Het regent op dit moment pijpenstelen en we zijn blij dat we droog in ons wagentje onze weg kunnen vervolgen. De regen tikt tegen de ruiten, terwijl wij onze weg vervolgen. We komen onderweg verschillende watervallen tegen. Het is een bergrijk gebied waar we doorheen rijden, wat ervoor zorgt dat de route veel tijd in beslag neemt. Bij het plaatsje Moskog stopt de toeristische route, maar vervolgen wij onze weg verder naar het noorden naar het plaatsje Olden.

Olden is een klein plaatsje en ligt aan het einde van de Nordfjord. Een stukje voor het dorpscentrum, dat niets voorstelt, is de camping gelegen waar wij vannacht zullen overnachten. Bij een hutje dat dienst doet als de receptie melden we ons voor de sleutel van ons slaaphutje. Het hutje is gelegen direct aan het helder groene water. Het is er eenvoudig. Er staat een stapelbed met een tweepersoonsbed beneden en een eenpersoonsbed erboven, een eettafel, een bank en een kast die dienst doet als de keuken. Er staat één pitje waar op gekookt kan worden. Voor ons is dat precies genoeg om een blikje knakworsten op te warmen in een pannetje en even lekker te snacken. Als we uit het raam van ons hutje kijken, kijken we naar een gigantisch cruiseschip. Ze spelen er concertmuziek aan boord, maar doordat de boot wordt omringt door bergen, wordt het geluid onze hut in gekaatst, dus kunnen wij gratis meegenieten.

’s Avonds koken we in de gezamenlijke keuken, want daar hebben we de beschikking over net wat meer pitjes. Voor de wc moeten we naar het sanitairgebouw, maar voor één nacht maakt dit niet zoveel uit. Dit is zoals de echte Noor zijn vakantie het liefst doorbrengt, in een simpele trekkershut zonder teveel faciliteiten. Dus ook dat willen wij graag hebben meegemaakt….