Dag 4 Toeristische route Ryfylke, op weg naar Odda - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 4 Toeristische route Ryfylke, op weg naar Odda - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 4 Toeristische route Ryfylke, op weg naar Odda

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

27 Juli 2018 | Noorwegen, Odda

Om 8 uur vanochtend zitten we aan het ontbijt. De laatste nacht zit er voor hier alweer op en na het ontbijt pakken we dan al onze tassen weer in en sjouwen we alles naar de auto toe. Als even later de auto volgeladen is met al onze zooi vertrekken we. Vandaag rijden we een gedeelte van de route Ryfylke op weg naar Odda, waar we de komende 3 nachten zullen verblijven. In totaal zijn er 18 routes in Noorwegen aangemerkt als toeristische route. Het is zeker niet gelogen dat dit prachtig aangelegde wegen zijn langs betoverend landschap. Om aan de route te beginnen met de auto zullen we weer met de auto op de boot moeten om naar de overkant van de fjord te varen. Dit zal zeker niet de laatste keer zijn deze vakantie dat we met de auto op een boot moeten om de overkant te bereiken. Even later zijn we aan de overkant en vervolgen we onze weg. Het landschap is erg groen. We zien vele weilanden met houten huisjes erop. Soms heel erg eenzaam, maar geregeld ook als een klein dorpje bij elkaar tegen een berghelling aangebouwd. Het weer is ook vandaag weer prachtig. De lucht is blauw, de zon schijnt volop en het wordt tegen de middag zelfs 27 graden. We nemen nog een keer een pont naar de overkant van de fjord. Elke overtocht is weer anders en de uitzichten zijn adembenemend. De zon schittert in het water, de houten huisjes tegen de bergen en de weidse uitzichten maken deze plek idyllisch. Rond een uur of half 2 komen we bij de waterval Svandalsfossen. Vanaf de weg kun je de waterval zien, maar er loopt ook een trap en vervolgens een pad van stenen naar boven toe. We besluiten om naar boven te wandelen. Na de wandeling van gisteren naar de Preikestolen, is deze wandeling naar boven te zwaar voor mijn moeder en besluit ze als we nog maar 50 treden verwijderd zijn van de top, te blijven waar ze op dat moment is. In totaal betaat de wandeling uit 520 treden. De waterval is werkelijk prachtig en stort met flinke kracht naar beneden. Het is hier rustig, we hebben de plek bijna voor onszelf alleen. Even later wandelen we weer naar beneden, halen we onze lunchboxen en zwemkleding uit de auto en wandelen we nog wat verder naar beneden waar een klein strandje aan een groot meer is. Hier besluiten we ons handdoekje neer te leggen en onze lunch te eten. Wat een mooie plek is dit. Het water is nog net iets warmer dan de zee van gisteren, prettig.

Even later vervolgen we onze weg weer in de auto en zien we de mooiste landschappen aan ons voorbij trekken. Rond 5 uur komen we weer bij een andere waterval, Latefjossen. Een mooie waterval die er weer totaal anders uitziet dan de vorige. Deze plek is ook stukken drukker. Hier wemelt het van de toeristen. Dat let ons echter niet om hier te genieten van de waterval en eten we hier een ijsje in de zon. Na deze waterval duurt het niet lang meer voordat we het stadje Odda binnenrijden. Het is een stadje gelegen aan een fjord. Hoge bergen omringen het blauwgroene meer. Wij rijden met de auto de berg op en arriveren uiteindelijk bij ons appartement dat tegen de helling aan gebouwd is. Vanaf hier hebben we een mooi uitzicht op de bergen om ons heen en kijken we voor een gedeelte uit op het meer.

Nadat we al onze spullen hebben uitgeladen en het appartement nu echt van ons is, rijden we met de auto naar het centrum van Odda en slaan we de boodschappen voor de komende dagen in.
Vervolgens koken we in onze goed uitgeruste keuken en eten we buiten in de tuin, want het is immers nog lekker weer. Hier genieten we dan ook volop van, zolang dat kan.