Dag 3 Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 3 Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 3 Preikestolen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg mariska

26 Juli 2018 | Noorwegen, Stavanger

Om 4 uur vanochtend gaat de wekker. We wrijven nog wat in onze ogen en eigenlijk willen we best nog wel even blijven liggen, maar we willen ook op tijd zijn om te starten met hiken. We trekken ons wandelkleding aan en beginnen de dag vervolgens met een lekker ontbijtje. We pakken onze rugzakken in met een lunchpakket, versnaperingen, voldoende water en kleding voor als het weer veranderd. Dan stappen we in de auto en rijden we richting Lauvvik waar we met de auto op de boot rijden om te varen naar de overkant Oanes. Vanaf daar is het nog een stukje rijden, maar na een uurtje staan we dan bij het beginpunt van de hike. Het is nog fris als we aan de hike beginnen. We beginnen vol goede moed aan de wandeling. Het zal ongeveer 3 tot 4 uur gaan duren, dit is de tijd die namelijk voor de hike staat in alle gidsen die we hebben gelezen. De weg naar boven is duidelijk aangelegd met stenen. Door de stenen moet je goed kijken waar je je voeten neerzet, zodat je niet valt als je naar boven loopt. Hoe hoger we komen hoe mooier de uitzichten worden die we zien. We zien hoge bergen, meren en veel groen. Het landschap is hier heel groen en ook zijn er veel bloemen en planten te zien. Ondanks dat we vroeg aan de hike zijn begonnen 7 uur in de ochtend zijn we zeker niet de enige die de tocht naar boven wagen. Voor mamma is het de eerste hike van haar leven. Het was moeilijk om er een voorstelling van te maken, maar dat het zo zwaar zou zijn als dit, had ze toch niet verwacht. We nemen regelmatig even een drinkpauze en doen het erg rustig aan voor onze begrippen. Voor mijn moeder is het afzien, voor ons is het goed te doen. De steile stukken omhoog zijn het moeilijkst, maar de uitzichten maken veel goed. Bijna 3 uur later staan we dan eindelijk op de Preikestolen. We zijn niet de enigen, de klif is gevuld met hikers die aan het relaxen zijn in de zon en genieten van het uitzicht. We maken een aantal foto’s van het uitzicht op de fjord Lysefjorden en natuurlijk ook van onszelf bovenop de Preikestolen. Na onze boterham gegeten te hebben in het zonnetje en onze zonden gebiecht hebben, we staan immers bovenop de preekstoel, beginnen we aan de weg terug. In totaal is de wandeling 8 km lang, de terugweg is dus 4 km. Het is inmiddels goed warm geworden, de zon schijnt goed en de tshirtjes worden langzaam maar zeker nat van het zweet. Uiteindelijk zijn we rond twee uur in de middag weer bij onze auto en zit de hike er eindelijk op. Het was een mooie hike en het uitzicht vanaf de Preikestolen was werkelijk prachtig.

Omdat het zulk lekker weer is, hebben we wel zin gekregen om naar het strand te gaan. Daarom rijden we naar huis om daar onze zwemspullen te halen en rijden we vervolgens naar het strand van Sola. Een prachtig wit zandstrand met een blauwe zee. De temperatuur van het zeewater is fris, maar wel aangenaam. Eindelijk heeft mijn moeder het idee dat ze ook vakantie heeft. Die hike was afzien, maar wel de moeite waard, maar het strand is toch ook wel erg lekker.

’s Avonds koken we in ons eigen appartement en na het drinken van een biertje en een wijntje zoeken we ons bedje op. De volgende dag zullen we een gedeelte van de toeristische route Ryfylke rijden.

Tags: preikestolen