Stutterheim - Reisverslag uit Stutterheim, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu Stutterheim - Reisverslag uit Stutterheim, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu

Stutterheim

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

25 April 2014 | Zuid-Afrika, Stutterheim

We worden wakker van het ruisende geluid van de zee en de fluitende vogeltjes. We schuiven de gordijnen open en het licht verblind ons. De lucht is strakblauw, met een felle zon. Het wordt vandaag weer een mooie dag. We zien nu eindelijk waar we terecht zijn gekomen. Ons huisje staat heel dicht bij het strand. Vanuit ons huisje kunnen we de zee zien en als we door het hekje heen lopen, staan we direct op het strand. We besluiten ons aan te kleden en lopen via het strand naar het hoofdgebouw om daar een ontbijtje te bestellen. Over het eten hebben we niets te klagen. Tot nu toe hebben we bijna overal goed kunnen eten. Daarnaast is het hier ook allemaal erg goedkoop. Gisteravond hebben we voor een biertje nog geen euro betaald! En ook wijn kost hier nog geen euro. Hier kun je tenminste nog goedkoop dronken worden...

Na het ontbijt besluiten we om het strand op te lopen en worden we vergezeld door de vele honden die hier wonen. Het is een mooi strand, met een blauwe zee die met hoge golven tegen de kust aan slaat. Een ideaal plekje voor surfers. Het strand hoort zeker thuis tussen de droomstroomden. We voelen de zon goed branden op onze huid. De wind zorgt ervoor dat het toch aangenaam is. En dan besluiten we om het dorpje 'Coffee Bay' in te lopen. Het dorpje heeft trouwens deze naam gekregen nadat in 1863 er een schip in de baai zijn lading met koffiebonen verloor en deze hier gingen ontkiemen.

Het dorpje ligt op een heuvel, waardoor we via een stijle weg, steeds hogerop lopen. Bij een van de kliffen blijven we staan om te genieten van het uitzicht op het strand en het dorpje. De zee is hier wild en de zee komt ook hier met hoge golven aanrollen en slaat tegen de rotsen in het water en tegen de klifwanden. Zittend op de rand van de klif genieten we van de zon en het magische uitzicht. Wat is het hier mooi.

Dan lopen we de heuvel weer af en besluiten we om Coffee Bay te verlaten en koers te zetten naar Stutterheim. Het is goed drie uurtjes rijden naar Stutterheim en ook nu leidt de weg ons langs een mooi veranderend landschap. In Stutterheim besluiten we om boodschappen te doen. Vandaag zullen we verblijven in een self-catering huisje en hebben we een bbq. In de supermarkt slaan we dus wat vlees in en bij de slijterij kopen we drank. Met een goed gevulde boodschappentas zetten we koers naar de overnachtingsplek. Via een onverharde weg, worden we d.m.v. duidelijke aanwijzingen langs de weg, geleid naar een prachtig landhuis, dat omgeven is door een gigantische grote tuin. Terwijl we parkeren komt de eigenaresse al naar buiten om ons welkom te heten.

En dan worden we naar ons huisje gebracht. Ze geeft ons een rondleiding door het huis. Via een grote schuifpui lopen we de woon/eetkamer binnen met openhaard, vanuit daar is er toegang tot een slaapkamer met tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed. Dan lopen we naar de keuken en de badkamer. En dan laat ze ons nog een grote slaapkamer zien. Ook deze is voorzien van een grote schuifpui met uitzicht op de gigantische tuin. Ook hier staat een groot tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed. Ze vertelt ons dat haar man over een uurtje thuiskomt en dat hij dan onze openhaard aan zal steken.

Wij ruimen de koelkast in met onze drank en het vlees en verwennen onszelf dan met een wijntje en een biertje. Hier voelen we ons helemaal thuis. We kijken vanuit ons huisje ook uit op het bos, dat zich achter de tuin bevindt. Dan steken we de BBQ aan en niet veel later komt ook de eigenaar thuis en komt hij kennismaken en onze openhaard aansteken.

Niet veel later ligt de eerste hamburger op het bordje en is het smullen geblazen. Dit is echt vakantie. Na het BBQ'en zoeken we ons warme huisje op. In de avond koelt het hier behoorlijk af en is het buiten nogal fris. Met een biertje en een wijntje zitten we dan voor de tv naar 'de wereld draait door' te kijken.

Dit is de eerste keer deze vakantie dat we televisie kijken en we hebben geluk dat we BVN kunnen ontvangen. Het programma herrinnert ons eraan dat het morgen Koningsdag is in Nederland.

Na een gezellige avond, besluiten we om in de grote slaapkamer met schuifpui te gaan slapen. Het duurt niet lang voordat we in slaap vallen....

• 28 April 2014 - 20:37

Pa En Ma En Jaco De Hoop:

wat fijn niels en mariska dat jullie nu na 2 weken het vakantiegevoel hebben geproefd... Ha ha Was er ook curry bij niels????? Groetjes van ons 3en