17 juni, Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu 17 juni, Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

17 juni, Monument Valley

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

17 Juni 2015 | Verenigde Staten, Oljato-Monument Valley

Vanmorgen blijven we lekker lang in ons bedje liggen. Vandaag hoeven we niet ver te rijden en we hoeven er ook niet op tijd te zijn. Dus genieten van de lange ochtend in bed. We ontbijten met zijn tweetjes en houden weer eventjes een grote schoonmaak in het campertje. Das af en toe wel eventjes nodig. Rond 11 uur rijden we dan van het campingterrein af, op weg naar Monument Valley. De weg ernaartoe is afwisselend. De landschappen wisselen zich in een hoog tempo af. Maar uiteindelijk belanden we in een woestijnachtig landschap. Het groen dat je ziet is van de woestijnplanten die er groeien, ondanks dat er amper regen valt. De kleur van de omgeving verandert van geel zand, naar rood zand. En dan zien we recht voor ons inmens grote rotsblokken staan. Dit is wat Monument Valley zo kenmerkt.

Hoe is Monument Valley eigenlijk bekend geworden? In de hoop Monument Valley bekendheid te geven (tot die tijd had niemand er ooit van gehoord) en de eigen kas te spekken (die tot op de bodem leeg was na de Grote Depressie), reisde Harry Goulding naar Hollywood voor een ontmoeting met John Ford. Drie dagen lang wachtte hij voor zijn kantoor, voor hij hem uiteindelijk de prachtige foto’s van Monument Valley onder de neus kon duwen. Diep onder de indruk besliste Ford onmiddellijk er zijn volgende western (stagecoach) op te nemen. We schrijven 1939. De filmlegende van Monument Valley was geboren….

We komen aan bij onze camping, dat zich binnen de poorten van het Nationale park bevindt, wat trouwens beheert wordt door de Indianen. Zij hebben het hier voor het zeggen, niet de Amerikaanse overheid. Het is bloedjeheet. Op een groot bord lezen we dat we met de camper niet door het park mogen rijden. Dat mag alleen met een auto. Je kunt een tour met een jeep boeken, maar die zijn achterlijk duur. Ze baten hier de toeristen gewoon uit, dat staat trouwens ook in de reisgidsen. Dus iedereen die hier heen gaat; trap er niet in! Vanaf het uitzichtspunt, waar onze camping zich bovendien bevindt, heb je het mooiste uitzicht op de omgeving. Vanaf ons terrasje naast de camper hebben we een mooi uitzicht op de grote rotsblokken, waar Monument Valley zo bekend om staat.

Vanmiddag doen we vrij weinig. In de schaduw lezen we een boekje, omdat het in de zon veelste heet is. Aan het einde van de middag zoeken we de zon op. Om half 7 is het nog steeds 30 graden. Om half 9 gaat de zon onder. Terwijl we onze avondmaaltijd naar binnen schuiven, bewonderen we de zonsondergang. De lucht kleurt langzaamaan oranje en ook de wolken kleuren mee. Het is een mooi gezicht.

Bij kaarslicht drinken we nog een biertje en een wijntje en gooien we een dobbeltje en dan zoeken we ons nestje op. Morgen gaan we er op tijd uit, zodat we de zonsopgang kunnen zien vanuit onze camper.

• 18 Juni 2015 - 18:50

Pa En Ma De Hoop:

Volgens mij gaat de zon waar jullie nu zijn wel erg vroeg onder, is dat echt of roept het mandje al zo vroeg???? Fijne tijd nog, hartelijke groet van pa en ma