drakensbergen dag 1 - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu drakensbergen dag 1 - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu

drakensbergen dag 1

Door: mariska en niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

20 April 2014 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Het is half zeven in de ochtend en niels en ik zijn onze tas weer aan het inpakken. Vandaag vertrekken we, na een goed ontbijt, op weg naar de noordelijke drakensbergen.

Ook vandaag is het weer een stralende dag; strakblauwe lucht en een aangename temperatuur. Vandaag is het eerste paasdag en op de weg is dat te merken. We komen honderden minibusjes tegen, volgepropt met christenen, op weg naar de kerk. Het woord volgepropt moet je heel letterlijk nemen. In een busje waar normaal gesproken 8 mensen ingaan, zitten er nu gerust het dubbele. Mensen zitten soms zelfs bij elkaar op schoot. Dan moet je je ook nog eens voorstellen, dat de minibusjes waarmee hier gereden word, niet zo modern zijn als bij ons. Overladen busjes betekent ook honderden busjes langs de weg met een klapband. In het begin kijken we er nog van op. We zien tientallen mensen in het gras, naast hun minibus met klapband zitten, wachtend op vervangend vervoer. Ook de touringcars waar hier mee gereden word, zouden bij ons in Nederland allang afgekeurd zijn. We kijken dan ook niet raar op als we een bus bij een benzinestation stil zien staan, met een band die er bijna vanaf ligt. De vrouwen zijn bijna allemaal gekleed in een witte of blauwe jurk met een, op een dotjevgedraaide, hoofddoek op het hoofd. De kledij heeft veel weg van de outfit van een kok. Misschien gaan ze ook maaltijden bereiden in de kerk?
Op de radio horen we de nieuwslezer zeggen, dat er nog nooit zoveel mensen op weg zijn geweest naar de kerk, als dit jaar. Maar of ze daar ook allemaal aan zullen komen, blijft natuurlijk de vraag, met al die klapbanden.

We besluiten om via Durban te rijden. Dat is een grote plaats aan de kust. We zijn vanmorgen vroeg vertrokken, zodat we nu een paar uurtjes kunnen uitrusten aan het strand. We gaan eerst lekker lunchen bij een strandtentje en leggen daarna ons handdoekje in het zand. Met het geluid van de zee op de achtergrond, doen we een middagdutje. Daarna zoeken we verkoeling in de zee en na een douche, vertrekken we weer uit Durban. We zetten nu koers richting de noordelijke drakensbergen. Het is vanaf nu nog een tocht van 3 uur. We rijden via het plaatsje Winterton, waar we ons laatste boodschapjes doen, voordat we hoog in de bergen zitten.

Dan komen we aan op onze verblijfsplek. We krijgen een leuke rondavel, met een wel heel smal bed. Dat word lekker knus vannacht. Om half 7 is het lopend buffet. Nadat we ons buikje hebben volgegeten, besluiten we om lekker vroeg naar bed te gaan.

Morgenochtend vroeg zullen we om 8 uur worden opgehaald door onze gids, om te beginnen aan onze driedaagse hiketocht door de drakensbergen.

• 22 April 2014 - 06:59

Pa En Ma De Hoopo:

als ik zo jullie verhaal lees over deze kerkmensen, moet je denk ik niet gek opkijken dat de dienst pas gaat beginnen als iedereen aanwezig is... niets geen opgelegde aanvangstijden...nee, pas beginnen als iedereen aanwezig is..... Groet Pa en ma