Dag 3 dubai oude stad - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van mariska gier - WaarBenJij.nu Dag 3 dubai oude stad - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van mariska gier - WaarBenJij.nu

Dag 3 dubai oude stad

Door: Mariska en niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

17 December 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Als vanmorgen de wekker gaat en we naar buiten kijken, zien we dat er hier en daar een wolkje in de lucht hangt. Das op zich niet verkeerd, want zonder wolkje kan het best warm worden. Na een lekker ontbijtje vertrekken we ditmaal met de metro naar de Burj Khalifa. Dat is het hoogste smalste gebouw ter wereld. Het gebouw is gigantisch. Als je er in de buurt staat breek je bijna je nek als je helemaal naar boven kijkt. Het gebied om de toren heen is groot. Ze zijn er bovendien nog van alles aan het bouwen. Aan een van de kanten van de toren is een heel groot kunstmatig meer aangelegd. Het lijkt net een gigantisch zwembad. s Avonds als het donker is, word hier ieder half uur een fonteinshow gegeven.

We wandelen door de souk die er ook te vinden is. Buiten vind je prachtige hotels en restaurantjes en ook hier lijkt het alsof je in een klein arabisch dorpje loopt. De gebouwen zijn laag en gebouwd met bruin beton. De terrasjes liggen aan het water. De zon staat smorgens aan de goede kant, zodat we goede fotoos kunnen maken van het gebouw. Een mooie plek om fotoos te maken van de toren is vanaf het terras net achter de brug die naar de souk lijdt. Hier krijg je en de toren en de brug in het geheel op de foto. Na een tijdje rondgewandeld te hebben, strijken we neer op een terrasje aan het water en bestellen een kopje koffie.

Aan dit tafeltje nemen we de dag nog eens door en dan komen we er tot onze schrik achter dat we de tickets van de burj kalifa voor het eind vannde middag op onze kamer hebben laten liggen, net als onze paspoorten die we ook nodig hebben. Oeps...We zullen vanmiddag dus weet terug moeten naar ons hotel.

Maar voor nu besluiten we om op de rode lijn van de hop on hop of bus tour te stappen naar het oude gedeelte van de stad. Terwijl we staan te wachten op de bus, zien we er ineens een langs rijden. We stonden waarschijnlijk op de verkeerde plek. De bushaltes staan ook niet aangegeven met een bordje. We wachten nog even en dan besluiten we om ons maar vast met de taxi te laten brengen. Taxi's rijden hier af en aan en kosten ook niet veel geld.

Na een tijdje staan we in de oude wijk Bastiqia. Voordat het moderne dubai ontstond woonden mensen in eenvoudige bruine huizen. Er was nog geen sprake van hoogbouw. Dubai was voor het grootste gedeelte nog gewoon een woestijn. We wandelen wat door de oude straatjes en genieten van alle verschillende mensen die hier lopen. De meeste mensen zijn licht getint of iets donkerder en afkomstig uit india of pakistan. Verder zie je veel chinezen en natuurlijk zien we ook blanke mensen uit europa.

De mensen die in dubai wonen bestaan voor het grootste gedeelte uit expats. Die werken en wonen hier voor een paar jaar. Er zijn dan ook veel internationale scholen te vinden. Ook deze wijk waar we lopen is brandschoon. Je vind er geen propje papier op de grond. Er staan dan ook wel hoge boetes op het op straat gooien van afval, dus je laat het wel uit je hoofd. Als je het wijkje uitloopt kom je bij de creek uit. Dat was vroeger en nog steeds een van de belangrijkste aanvaarroutes voor goederen. Het vervoer van deze goederen gaat met zogenaamde dhows. Aan de kade kijken we uit over de creek. Boten varen af en aan. Mensen worden vervoerd met zogenaamde abra's. Dit zijn kleine houten boten met een houten zitbank in het midden die plek bied voor 15 tot 20 personen. Je kunt je van de ene oever naar de andere oever laten brengen. Het werkt als een soort veerpont. De overtocht kost slechts 1 dirham (25 eurocent).

We hebben zin in een lunch dus besluiten we te gaan lunchen aan de oever met uitzicht op de honderden bootjes die de creek over varen. Na de lunch stappen ook wij aan boord van een abra en laten we ons naar de overkant van het water brengen. Hiervandaan lopen we een stukje naar de spice souk. In de spice souk zijn allemaal zakken met kruiden te vinden. Helaas duiken alle verkopers direct op ons als toerist en kunnen we niet rustig door de spice souk lopen. Ze verkopen allemaap de beste kruiden, kleding enz. We kopen echter niets. We maken wat fotoos van de kruiden en gaan dan snel weer weg. Buiten gaan we lekker in het zonnetje zitten. Na een tijdje komt onze big bus er aan en gaan we op het bovendek in de zon zitten. We laten ons verder rondleiden door de oude wijk.

En dan schrikken we van de tijd. We moeten nog terug naar het hotel en de volgende bus wacht telang voor die  vertrekt. Dus we nemen een taxi naar ons hotel. We leggen uit dat we geen tijd te verliezen hebbem, dus de taxi raced voor ons over de snelweg naar ons hotel. We halen de tickets en paspoorten en haasten ons weer naar buiten. We stappen direct weer een taxi in en laten ons afzetten bij de dubai mall, waar de toegang tot de burj khalifa zich bevindt.

We zijn gelukkig op tijd. We krijgen onze kaartjes en kunnen vervolgens aanschuiven in een lange rij voor de controles. Je komt niet zomaar binnen in de toren. Je moet door een scanner, net als je spullen. En dan om kwart voor 5 stappen we de lift in naar de 124ste verdieping. De lift gaat maar liefst 18 meter per seconde. Daarmee is hetvde snelste lift ter wereld.

Het is nu nog licht als we het uitzicht vanaf de toren zien. We kunnen heel ver kijken. Vanaf deze hoogte lijken de andere wolkenskrabbers in het niet te vallen. Rond half 6 gaat de zon onder. Dit is een mooi gezicht vanuit de toren. De zon duikt het water in bij het palm eiland. En dan wordt het langzaam donker. We zoeken een raam op aan de kant van de waterval en om 6 uur precies begint de fonteinshow. Vanaf boven heb je goed zicht op de gehele fontein. Daarna gaan we weer met de lift naar beneden en gaan we op zoek naar een restaurant.

s Avonds blijven we in deze wijk. We kijken twee keer naar de fonteinshow, beide vanaf een ander punt. De shows zijn totaal verschillend van elkaar. Het is een gigantische fontein en de show die ermee wordt gegeven is bijzonder. Het water beweegt op de muziek. Het een heel spektakel dat veel bezoekers trekt.

In de Mall eten we nog een lekker taartje met koffie en dan gaan we met de metro terug naar ons hotel. Bedtijd. Het was een dag vol indrukken en we slapen dan ook vlug.

• 18 December 2016 - 21:25

Pa En Ma De Gier:

wat een belevenis en wat lijkt me dat mooi zo n fonteinenshow prachtig weer iets om op terug te kijken

• 19 December 2016 - 08:13

Sab En Sven:

Lieve Niels en Mariska,

Jeetje wat een belevenissen heerlijk hoor en heerlijk genieten van het mooie Dubai.
    Maris complimenten voor jullie mooie verhalen.

Liefs en vast een goede terug reis!