7 juni, Yosemite Valley, hiking - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu 7 juni, Yosemite Valley, hiking - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

7 juni, Yosemite Valley, hiking

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

07 Juni 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

De vogeltjes fluiten en de zon schijnt de slaapkamer binnen als we wakker worden. Wat hebben we de eerste nacht op de camping heerlijk geslapen. We starten de ochtend met een lekker ontbijtje. Deze camping is ons zo goed bevallen dat we besluiten om er nog een nachtje bij te boeken. We krijgen een upgrade. Vanavond krijgen we een nog betere plek op de camping en full hooked up. Dat betekent dat we de afvaltanken met water en wc kunnen legen op onze eigen campingplek.

Het is vanaf de camping een klein half uurtje rijden naar de ingang van het Yosemite National Park. Onderweg komen we een klein winkeltje tegen waar we een nieuw brood kopen. De prijzen zijn hier extreem hoog. De grote boodschappen kun je hier beter maar niet doen. Vandaag rijden we de weg naar de vallei. Dit is een mooie weg met panoramische uitzichten. Ditmaal kijken we niet vanaf de bergen naar beneden, maar kijken we vanuit de vallei naar de bergen op. Het is een vruchtbare omgeving. Het is er erg groen en we zien dan ook grote velden met hoog gras en bergen op de achtergrond. Ook zien we regelmatig watervallen. Eigenlijk is het onbeschrijfbaar hoe mooi het hier is.

In het krantje met informatie over het Nationale park, dat we hebben gekregen bij het informatiecentrum, staan een aantal hikes beschreven. We kiezen er eentje uit waarbij de moeilijkheidsgraad: moeilijk, staat. We hebben wel zin in een beetje uitdaging en hebben zin om onze benen even flink te strekken. We pakken een rugzak in met handdoeken en vullen een flesje met water. Het is al een flink eind naar het begin van de trial lopen, omdat er op de parkeerplaats voor ons huis op wielen, geen plekje was.

We lopen over een brug, met daaronder snelstromend water. We lopen een bosachtig pad in. Hier is het allemaal nog vlak en de wandeling is dan ook eenvoudig. Maar dan komen we het bordje tegen waarop alle trails die je kunt volgen staan aangegeven. Hier gaat het pad ineens omhoog. Dat wordt klimmen geblazen. Vol goede moed beginnen we aan de tocht. Aan het naar boven lopen komt maar geen eind. We lopen hoger en hoger en hoger. Bocht na bocht volgt zichzelf op. Maar al dat zweet is niet voor niets. We worden steeds weer verrast met een prachtig uitzicht. En we weten waar we het voor doen, voor een waterval. En dan begint er een kleine daling en staan we op een houten brug. Vanaf de brug kunnen we de Vernall Fall (waterval) naar beneden zien kletteren. Dat willen we natuurlijk ook van dichtbij zien. Via een rotstrap, die uitgehakt is in de rotsen, lopen we naar boven. Hoe verder we naar boven klimmen, hoe natter de traptreden worden. En dan voelen we kleine regendruppels op ons neerdalen. De waterval zien we nu van dichtbij. Het water klettert met honderden kilometers per uur naar beneden, wat ervoor zorgt dat het water als een mist optrekt en ons verfrist met een douche. Doordat ook de zon op het water schijnt, is er een regenboog te zien in de waterval. We willen natuurlijk ook de waterval van bovenaf zien, dus lopen we nog verder door naar boven. Op bepaalde plekken is het erg nat. Met dit warme weer, is dat voor ons juist lekker aangenaam. En dan, na een wandeling van ruim 1,5 uur komen we op de top van de waterval terecht. Vanaf hier zien we hoe het water naar beneden klettert. Hier besluiten we om ons handdoekje neer te leggen en even lekker te genieten van het zonnetje en uit te rusten van de klim.

Met mijn boek, lig ik heerlijk te genieten met de het gekletter van de waterval op de achtergrond. Niels doet even een powernappie en dan is het toch wel weer tijd geworden om de afdaling in te zetten. Naar boven lopen was zwaar, maar naar beneden lijkt haast nog zwaarder. Je moet goed kijken waar je je voeten neerzet. En vooral omdat sommige treden ook nat zijn en ze daardoor heel glad zijn. Uiteindelijk komen we weer beneden aan en rest ons alleen nog maar een wandeling terug naar onze camper.

In de camper frissen we ons even lekker op en gaan we lekker lunchen. Wat een heerlijkheid. We besluiten om even lekker uit te rusten. Niels doet een middagdutje en ik lees een boek. En dan is het weer tijd voor inspanning. We lopen naar de fietsenverhuur en huren twee fietsen met een groot stuur. We fietsen richting een groot meer. Bij dit meer is een klein strandje. Hier leggen we ons handdoekje weer neer en in bikini en zwembroek doen we wat zonnestraaltjes op.
De plek is hier magisch. We kijken uit op steile rotswanden van bergen. We voelen ons hier heel klein.

Een uurtje later fietsen we terug naar de verhuur, leveren onze fietsen in en stappen weer in ons campertje. We genieten nu van de uitzichten op de andere kant van de vallei. Onderweg stoppen we nog één keer om naar een waterval te lopen. En dan rijden we met de camper richting onze camping terug. De camping ligt net buiten het park. Niels steekt de camper behendig achteruit in ons plekkie. We sluiten het water en de elektriciteit aan en we kunnen weer lekker relaxen.

Vanavond staat er een maaltijd op het programma met onder andere sla en komkommer. Als de zon eenmaal onder is, wordt het buiten wat aan de frisse kant. Eigenlijk niet zo gek als je je bedenkt dat we nog op zo’n 3000 meter hoogte zitten. In de camper nemen we een lekkere warme douche en chillen we wat op de bank en dan duiken we ons bedje in…..

• 10 Juni 2015 - 06:43

Pa En Ma De Hoop:

Zo te lezen Niels, moet je toch al wat kilootjes kwijt zijn met al die inspanning!! Of eet je het er weer aan met de burgertjes?? Groetjes