New York vanaf de boot en vanuit de lucht - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu New York vanaf de boot en vanuit de lucht - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mariska gier - WaarBenJij.nu

New York vanaf de boot en vanuit de lucht

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

30 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

Vrijdagmiddag, rond de klok van 4 uur ´s middags, stappen we het vliegtuig uit en zetten we voet op New York. Een paar uur later, na alle controles, de douane en het ophalen van de koffers, zitten we in een busje op weg naar het hotel. Rond de klok van half 7 worden we voor de deur van het hotel afgezet. We slapen in een hostel. We hebben een eenvoudige kamer met een stapelbed. Maar wel met airco, televisie en een koelkast. Wat kunnen we nog meer wensen? Owja, de douche bevindt zich op de gang en de wc trouwens ook. Voor ons geen probleem. We besluiten bij aankomst in onze kamer, eerst even lekker een douche te nemen. Na het douchen verlaten we het hotel en trekken we de stad in. Daar lopen we dan. In the city that never sleeps. Dat die uitdrukking klopt, merken we doordat het nog steeds enorm druk is in de stad. Overal mensen, verkeer, getoeter, felle lampen, billboards. Het is overweldigend. We besluiten om te gaan dineren bij een pizzaria en kiezen een tafeltje aan de rand van het terras. De temperatuur is, zelfs nu het al tegen 9 uur loopt, nog aangenaam. Terwijl we ons diner naar binnen schuiven, vermaken we ons met het kijken naar alle mensen die langs komen lopen. Na het eten vertrekken we weer terug naar ons hotel. Nu zullen we moeten proberen om goed te gaan slapen. We hebben er immers een hele lange dag opzitten van bijna 24 uur...

En dan, net tegen de klok van 8 uur gaat de wekker af. Het is tijd om op te staan. Het liefst zou ik me nog een keertje omdraaien, maar de stad die roept. Als we naar buiten kijken, zien we dat het vandaag een mooie dag is. Ik besluit een jurkje aan te trekken en Niels zijn korte broek. We trekken onze wandelschoenen aan, pakken onze rugzak in, bestuderen nog even de plattegrond en verlaten dan het hotel. Halverwege de straat komen we een leuk tentje tegen waar we een ontbijtje eten.
Na het ontbijt lopen we naar het grand central station. Hier kijken we onze ogen uit. Er is volop bedrijvigheid. Mensen lopen af en aan. Maar het mooiste is vooral de stationshal zelf. Met grote ramen en een mooi geverfd plafond, doet de hal sjiek aan. Al het glimmende marmer, maakt dat het er nog specialer uitziet. Dan lopen we op weg naar Times Square. Onderweg komen we langs een park: Bryant Park. Hier besluiten we even te gaan zitten. We kopen wat te drinken en na een tijdje besluiten we weer verder te gaan. Het duurt niet lang meer of we lopen ineens op Times Square.

Times Square. Overal waar je kijkt zie je billboards. De gebouwen eromheen zijn hoog. De winkels die er zijn, zijn groot. En de mensen die er lopen, zijn er veel. En taxi's zijn er nog meer. Straten vol met gele taxi's. Op Times Square lopen veel disneyfiguren waar je mee op de foto kunt. Alle grote musicals bevinden zich hier. Broadway ligt ernaast. Eigenlijk is het bijna niet voor te stellen dat het hier 24 uur per dag door gaat. De mensen blijven af en aan lopen en de taxi's stoppen niet met rijden. We kijken onze ogen uit. Genietend van het zonnetje en de magische plek, besluiten we om de drukte achter ons te laten en naar High Lane park te reizen.

Met de metro komen we aan, vlakbij het High Lane park. Dit is park dat gebouwd is rond een oude spoorlijn op hoogte. In 1930 gebeurde er veel ongelukken met goederentreinen en besloten ze om de treinen letterlijk de lucht in te tillen. Echter raakte de spoorlijn in 1980 vervallen. In 1999 stond het op de lijst om gesloopt te worden, maar daar staken twee vrienden een stokje voor. Ze richten een stichting op en verzamelen geld om de oude vervallen spoorlijn om te toveren tot een mooi park. En zo gebeurde het uiteindelijk. Een Nederlander heeft het ontwerp gemaakt voor het park. Inmiddels is het park 2,33 meter lang. Het is een fijne plek om te lopen. Aan de ene kant van het park kijk je uit op de Hudson River en aan de andere kant op de stad. Overal in het park staan bankjes, waar je op kunt zitten of houten ligbedden waar je op kunt liggen. Bij een kraampje kopen we een ijsje. Op een bankje, met ons ijsje, genieten we van de zon en het park.

Vanaf High Lane park lopen we weer terug naar de metro en reizen we naar de gedenkplek van 9/11. Is is haast niet voor te stellen dat je op een plek staat, waar honderden mensen het leven hebben gelaten. Op de plek van de twin towers, is een grote waterval, die de afmetingen heeft van het originele gebouw. Langs de vierkante waterval, staan allen namen van de mensen zijn zijn omgekomen op 9/11. Het is een mooie gedenkplek. Vlakbij het monument hebben ze een toren gebouwd. De toren heet het 'óne world trade center', maar word soms ook de 'freedom tower' genoemt. Het gebouw is 541 meter hoog en daarmee direct het hoogste gebouw van New York. En tevens van het hele Amerikaanse continent.

Het zonnetje schijnt flink. We smeren ons daarom nog maar eens een keertje extra in en drinken goed. Vanaf het 'one world trade center' lopen we verder naar het zuiden. Na een korte wandeling komen we aan in Battery Park, vanwaar we de ferry naar Staten Island nemen. Het is een gratis ferry. De toeristenboot vermijden me. We varen langs het vrijheidsbeeld en een mooi uitizicht op de skyline van New York. Nadat we heen zijn gevaren, nemen we de ferry weer terug.

Als we kijken hoe laat het is, zien we tot onze schrik dat het inmiddels al bijna kwart over 4 is. We hebben om 5 uur de helicoptervlucht gepland staan en moeten ons een halfuur van te voren melden. We besluiten daarom om direct op zoek te gaan naar de heliport. Het blijkt niet ver weg te zijn. We zijn dan ook netjes op tijd. Voordat we het gebouw mogen betreden, worden we eerst gecheckt door de security. Binnen krijgen we een veiligheidsfilmpje te zien en krijgen we een reddingsvest om ons middel geknoopt. En dan is het eindelijk zo ver. Samen met 4 andere mensen lopen we richting de helicopter. Voor de helicopter worden nog een paar foto's gemaakt en dan wordt de deur aan de voorkant van de helicopter geopend. Ik mag daar instappen. Wat een verrassing. Ik zit naast de pilote van de helicopter, voorin! Niels mag achterin stappen, net als de andere 3 passagiers. Binnen een paar seconden stijgen we op. Een heel raar gevoel. Je stijgt recht op de lucht in. Vanuit het niets vlieg je omhoog. Een vliegtuig maakt eerst snelheid om op te stijgen, maar bij een helicopter werkt dat zo niet. Binnen notime zien we New York van bovenaf. Een kwartier lang kijken we onze ogen uit. We zien vanuit de helicopter ook het vrijheidsbeeld, net als de skyline van New York, maar dan vanuit de lucht. Dit is een magisch moment. Het gevoel om in een helicopter te zitten, met uitzicht op New York is geweldig. Na een kwartier landen we weer met de helicopter op het platform en lopen we terug naar Battery Park.

In het park praten we na over de vlucht die we zojuist hebben gemaakt. Op een bankje in de schaduw, genieten we van het zuchtje wind wat langs komt waaien. Tot nu toe hebben we een hoop indrukken opgedaan. We besluiten daarom om met de metro naar Central Park te reizen en daar even een tijdje te ontspannen. Onderweg naar Central Park, gaan we langs de supermarkt. Daar kopen we watermeloen, chips en drinken. In het park zoeken we een rustig plekje met uitkijk op een speelveld, waar mannen een potje softbal spellen.

Als de zon onder is en de lampen in het park gaan schijnen, besluiten we om naar Times Square te wandelen en daar te gaan shoppen. En hoe? Op Times Square zit een winkel: Forever 21. Een geweldige winkel. Het is de primark van Amerika. Ik koop er een nieuw jurkje, korte broek, topje en nog een paar dingen.

De tijd vliegt voorbij. Voor we het weten is het al bijna half 12. Voor vandaag is het weer mooi geweest. Bij de Mc donalds halen we nog even snel wat te eten en dan lopen we terug naar ons hotel.
In het hotel nemen we een douche en dan duiken we ons bed in. Niels om te slapen en ik om even snel een reisverhaal te schrijven.
Maar nu ga ik ook echt slapen. Morgenochtend moeten we om kwart over 8 klaar staan voor een gospeltour.

• 31 Mei 2015 - 08:27

Pa En Ma De Hoop:

Lieve Niels en Mariska, het is nu zondagochtend bij ons en wij zitten met een suikerboterham en een kop koffie te genieten van jullie reisverslag,
    Hartelijke groeten van ons

• 31 Mei 2015 - 18:55

Judith:

Ha niels en maris, Wat leuk om jullie avondturen in New York te lezen. Zoooo herkenbaar en die winkel 21 hahaah. Ons hotel zat echt op times square misschien hebben jullie hem wel gezien Novotel. We wensen jullie heeeeeel veeeeel plezier in the city that never sleeps!!!!!!!
    Hebben jullie nog een kerkdienst in the bronx mee gepakt?? Bekijk al die high lights. Ook in de schilderbuurt, china town of de buurt waar de films worden opgenomen. Oh en lekker koffie drinken bij star bucks hmmmm.
    Heeel veel plezier.
    We blijven jullie volgen!!!!

xxxxx

• 01 Juni 2015 - 00:19

Esther En Charlotte:

Hee niels en Mariska,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. Jullie maken weer een hoop mooi en gave dingen mee! Ook egt super gaaf om met zo'n helicopter over new york te vliegen. Wij zagen een foto van het uitzicht in de helicopter op fb. Hadden jullie nog veel last van het tijdsverschil?
    Wij zijn benieuwd naar juliie volgende avonturen. Geniet er van!