plettenbergbay - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu plettenbergbay - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu

plettenbergbay

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

30 April 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Na een lekker ontbijtje buiten in het zonnetje, als iedereen ondertussen het backpackers oord al heeft verlaten, staan wij de afwas te doen. Want zo hoort dat. Als je zelf je ontbijt klaarmaakt, ruim je ook je eigen zooi op. Al neemt niet iedereen dat serieus, want er zijn altijd mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden. Maar dat is overal.

Het weer vandaag, is tegenovergeteld aan dat van gisteren. Het is prachtig weer. Het zonnetje straalt en de lucht is mooi blauw. We hebben een aparte strandtas gemaakt en leggen de koffers in de achterbak van de auto. Vandaag rijden we de Garden Route. De route word zo genoemd omdat het lijkt alsof je door prachtige tuinen rijdt. Het landschap is heel groen en het nationale park wat deel uitmaakt van de garden route, is ook net een tuin aan zee. We besluiten om bij Nature Valley's af te slaan. Een kronkelige asfaltweg leidt ons naar een klein paradijsje op aarde.

We stappen uit bij een groot meer, dat omgeven wordt door groene bergen. Het meer is net een spiegel. Als we erin kijken, zien we de groene bergen schitteren. Terwijl het meer heel rustig oogt en het wel een plaatje uit een tijdschrift lijkt, loop je aan de overkant zo het strand op. En terwijl we dachten dat het meer wel het mooiste was, wat we tot nu toe hadden gezien, blijkt ook het strand een plaatje. Het strand is ongeveer drie kilometer breed en word omsloten door bergen. Het zand is zacht en helder en het water is helderblauw. Het is rustig op het strand en we genieten dan ook van een heerlijke strandwandeling is de vroege ochtendzon.

Terwijl we van de ene kant van het strand naar de andere kant willen lopen, komen we ineens bij een rivier uit. De rivier is gevuld met water vanuit het meer. Het water heeft een pad gevonden in het strand en loopt naar de zee. De rivier heeft het strand nu in twee delen gesplitst. De rivier is te breed om erover heen te springen, de rivier is de koud om er doorheen te lopen en daarnaast is de rivier op sommige plekken te diep en onverradelijk om er doorheen te lopen. Er is geen brug naar de overkant. Er zit dus niets anders op dan maar aan deze kant van het strand te blijven. Het is toch een vreemd gezicht, zo'n rivier, midden op het strand....

En terwijl we langs de rivier weer terug willen lopen naar het meer, blijft niels zijn voet ineens hangen. Hij staat op drijfzand! Het is hier gevaarlijker dan het lijkt en dus besluiten we om maar bij de rivier vandaan te blijven. Via het meer lopen we terug naar de auto. We rijden nu door naar Plettenbergbay. Daar parkeren we de auto bij het Lookout Beach en zoeken we een tafeltje bij de strandtent die uitzicht biedt op het strand en de zee. Met een kopje koffie, onder het genot van de zon en de zee, genieten we van deze plek.

Niet veel later besluiten we om in het centrum even naar de supermarkt te gaan om nog wat voorraden in te kopen en dan zetten we koers naar onze lodge. Daar worden we verwelkomt en naar onze grote suite gebracht. In de slaapkamer staat een megagroot tweepersoonsbed, we hebben een badkamer met een bad, aparte douche en aparte wc. We hebben uitzicht op het zwembad en de achterliggende stad op de heuvels. Prachtig. We besluiten om onze strandhanddoeken bij de receptie op te halen en lopen in nog geen vijf minuten naar het strand.

Op het strand spreiden we ons handdoekje, smeren we ons in met zonnebrand en genieten we van de rust. Het lijkt wel een megagroot privestrand. Een stuk verderop is het een stuk drukker op het strand, maar wij liggen is bijna niemand. Even lekker niks doen.....

In de avond gaan we uit eten bij een sjiek restaurant in het centrum, dat onze lodge ons heeft aanbevolen. Het eten is er voortreffelijk. Als je ooit besluit om naar Plettenburgbay te gaan, wat zeker aan te raden is dankzij zijn prachtige stranden, dan moet je zeker gaan eten bij Ngumi.

• 05 Mei 2014 - 07:13

Pa En Ma De Hoop:

goedemorgen niels en mariska, fijn weer wat van jullie te horen, anders dan de vorige berichtne zat hier bijna een week tussen, en het laatste bericht was de aankondiging van de sprong van mariska....... Snappie????/ Hartelijke groet. Pa en ma