Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van mariska gier - WaarBenJij.nu

Tzaneen

Door: Mariska en Niels

Blijf op de hoogte en volg mariska

12 April 2014 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Vannacht hebben we heerlijk geslapen en dat terwijl we hebben geslapen in een van de gevaarlijkste steden van het land. We zijn de dag begonnen met een stevig ontbijt, waarna we ons naar het vliegveld hebben laten brengen. Na een stapel papierwerk getekend te hebben, mochten we de sleutel van onze luxe volkswagen polo meenemen. We hadden een kleine auto verwacht, maar deze auto heeft een ruime kofferbak en voldoende ruimte op de achterbank, zodat ik bij lange ritjes ook af en toe een dutje op de achterbank kan doen.
Na de schadecheck en het instellen van de tomtom verlaten we dan eindelijk het vliegveld en begint onze rondreis. Veel van Johannesburg zelf hebben we niet gezien. We zijn direct de stad uitgereden op weg naar het noorden. Het links rijden was wel even wennen, net als het stuur dat aan de rechterkant zit. Waar we ook aan moesten wennen, was de politie. Na nog geen 60 kilometer gereden te hebben, werden we aangehouden. Te hard hadden we niet gereden, dus wat was dan wel de reden dat we staande werden gehouden? Niels moest zijn rijbewijs laten zien en na een gesprek over koetjes en kalfjes mochten we weer doorrijden. Blijkbaar vind de politie het leuk om huurauto's met toeristen aan de kant van de weg te zetten, want onderweg komen we nog meer van dit soort taferelen tegen.
De autorit naar het noorden was een mooie rit. De omgeving was eerst erg vlak, maar naarmate we meer naar het noorden reden, werd de omgeving bergachtiger. Ook veranderden de luxe villa's in halve krottenwijken en zagen we steeds meer lokale mensen langs de weg lopen. De mensen hier zijn heel vriendelijk. Waar bij ons in Nederland er af en toe nog net hallo en goedemorgen vanaf kan, vragen ze hier standaard hoe het met je gaat en volgt hieruit vaak een kort gesprek. Tot nu toe hebben we ons ook absoluut nog niet onveilig gevoeld.

En dan ineens duikt er langs de kant van de weg een bordje op met de tekst; Debegini Falls. We zien een off-road weg, maar besluiten deze wel te nemen en dan volgt een tocht van 4 km bergop over een oranje zandpad met af en toe verradelijke gaten en stenen in de weg. Bovenop de berg parkeren we de auto en lopen vervolgens 500 meter naar beneden. Hoe verder we naar beneden lopen, hoe duidelijker het geluid van de waterval wordt. Via een aantal bruggetjes over kleine waterstroompjes, kijken we ineens tegen een machtig, brede en heldere waterval aan. Het water stort met duizenden liters tegelijk langs de rotsen naar beneden, wat zorgt voor een adembenemend geluid....

Aan het eind van de middag vertrekken we dan eindelijk naar ons hotel. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen een rondleiding door onze kamer. Weer treffen we het. Een groot tweepersoonsbed, dat volledig af te sluiten is van de kamer door middel van gordijnen, een open badkamer met groot bad en twee luxe sofa stoelen. Vanavond gaan we eerst maar eens lekker ontspannen.....

• 13 April 2014 - 18:30

Corina:

Hoooi,

Jullie maken weer van alles mee zo te horen!
    Al veel leuke foto's gemaakt??

Liefs Corina

• 14 April 2014 - 21:24

Pa En Ma De Hoop:

en ja hoor, jullie maken weer wat mee. Trouwens mooie foto s....... Hartelijke groet pa en ma de hoop